Connect with us

Flyhistorikk

1980: New York – Gardermoen, 5 timer og 36 minutter!

Publisert

| Dato:

FLYHISTORIKK: Året er 1980, dagen er tirsdag 7. oktober og SAS rute mellom New York og Oslo Lufthavn Gardermoen setter ny rekord i flyvning på strekningen. Med Boeing 747-283BSCD, SE-DFZ, «Knut Viking» setter selskapet en rekord det virkelig sto respekt av.

Med 151 passasjerer ombord og et mannskap på 14 flyr jumboen strekningen på kun 5 timer og 36 minutter. Flyet ankom Gardermoen 50 minutter før den opprinnelige rutetid til Gardermoen.

Passasjerer etter ankomsten fra New York (Foto via Romerikes Blad)

Passasjerer etter ankomsten fra New York (Foto via Romerikes Blad)

Ombord var kaptein Olav Reiersen som den gang kunne fortelle til Romerikes Blad at hastighetene over bakken var på 1279 kilometer i timen, mens farten gjennom luften var 930 kilometer i timen.

Da Boeing 747-maskinen passerte Labrador på vei østover fikk flyet en svært så kraftig medvind som ble målt til 350 kilometer i timen.

Reiersen kunne fortelle de frammøtte journalistene på Gardermoen at det ble en særdeles «billig» flytur for selskapet ettersom en 747 brukte mellom ti og 12 tonn drivstoff i timen, med en pris på ti kroner per sekund. Denne flyturen ble det adskillige billigere drivstoff.

-Jeg hadde aldri trodd jeg skulle se den hastigheten vi fikk, på instrumentene i cockpiten, på en Boeing 747 slik vi nå gjorde, fortalte Reiersen den gang til pressen.

Var klare på Gardermoen

Pressen var veldig nysgjerrige på om Gardermoen var klar for å ta i mot flyet når det ankom nesten en time før tiden. På det kunne kapteinen si bekreftende at det var flyplassen. Pilotene hadde

Faksimile Aftenposten 7. oktober 1980

Faksimile Aftenposten 7. oktober 1980

gitt beskjed på forhånd om at det bare var å forberede seg på ankomsten i god tid før ruteplanen.

Det skjedde ofte at de større flyene fra SAS og Northwest Airlines fikk god hjelp av vinde på vei til Gardermoen.

-Vi hadde ofte fly som kom lenge før tiden den gang. De måtte ofte ta en ekstra runde før de landet på Gardermoen, forteller Thore Erik Winderen ved SAS Museet på Gardermoen.

Winderen var ansatt i SAS på Gardermoen mellom 1972 og 1998, han husker godt den raske flyvningen.

-Det ble godt lagt merke til, og vi skal heller ikke glemme at flyet til SAS mellom New York og Kastrup ved København også fløy på rekord tid. De brukte 5 timer og 54 minutter på flyturen med de samme vindforholdene som flyet til Gardermoen, legger Winderen til.

Advertisement

Flyhistorikk

1998: Dette ble ikke billig å reparere!

Publisert

| Dato:

FOTO: AAIU-BE

Året er det samme som da Oslo Lufthavn Gardermoen åpnet dørene som hovedflyplass, 1998. En måned før dette, den 1. september skal en tekniker på flyplassen i Brussel taue en Airbus A330-300 fra flyselskapet Sabena ut av en hangar og over til terminalen.

Det regnet kraftig denne kvelden og tugen, altså tauetrucken, skled på den våte asfalten. Resultatet var at Airbus-flyet fikk god fart og i veien sto et Boeing 737-300 fly fra datterselskapet Sobelair.

Det bare måtte gå galt. Airbusflyet med tugen foran seg kolliderte inn i siden på Boeing 737-flyet og traff dette med stor kraft. Det ble en dyr kveld på flyplassen i Brussel. Mens Airbus-flyet fikk

Foto: AAIB-BE

små skader og kunne settes i trafikk to dager senere, var historien en helt annen for Boeing 737-flyet (OO-SBZ).

Store deler av skroget var klemt inn, kabler i veggen på flyet kuttet og mye av kabinens interiør var blitt knust eller forskjøvet. Utrolig nok lot det meste seg reparere og nesten ett år etter uhellet var Boeing 737-flyet klart for å bli operert av Sobelair igjen. Flyet ble bygget i 1997 og etter konkursen hos Sobelair i 2003 har flyet blitt operert av blant annet Air Berlin og Germania frem til det i 2010 ble hugget opp.

Foto: AAIB-BE

Les mer

Mest lest