FLYHISTORIKK: Året er 1980, dagen er tirsdag 7. oktober og SAS rute mellom New York og Oslo Lufthavn Gardermoen setter ny rekord i flyvning på strekningen. Med Boeing 747-283BSCD, SE-DFZ, «Knut Viking» setter selskapet en rekord det virkelig sto respekt av.

Med 151 passasjerer ombord og et mannskap på 14 flyr jumboen strekningen på kun 5 timer og 36 minutter. Flyet ankom Gardermoen 50 minutter før den opprinnelige rutetid til Gardermoen.

Passasjerer etter ankomsten fra New York (Foto via Romerikes Blad)

Passasjerer etter ankomsten fra New York (Foto via Romerikes Blad)

Ombord var kaptein Olav Reiersen som den gang kunne fortelle til Romerikes Blad at hastighetene over bakken var på 1279 kilometer i timen, mens farten gjennom luften var 930 kilometer i timen.

Da Boeing 747-maskinen passerte Labrador på vei østover fikk flyet en svært så kraftig medvind som ble målt til 350 kilometer i timen.

Reiersen kunne fortelle de frammøtte journalistene på Gardermoen at det ble en særdeles «billig» flytur for selskapet ettersom en 747 brukte mellom ti og 12 tonn drivstoff i timen, med en pris på ti kroner per sekund. Denne flyturen ble det adskillige billigere drivstoff.

-Jeg hadde aldri trodd jeg skulle se den hastigheten vi fikk, på instrumentene i cockpiten, på en Boeing 747 slik vi nå gjorde, fortalte Reiersen den gang til pressen.

Var klare på Gardermoen

Pressen var veldig nysgjerrige på om Gardermoen var klar for å ta i mot flyet når det ankom nesten en time før tiden. På det kunne kapteinen si bekreftende at det var flyplassen. Pilotene hadde

Faksimile Aftenposten 7. oktober 1980

Faksimile Aftenposten 7. oktober 1980

gitt beskjed på forhånd om at det bare var å forberede seg på ankomsten i god tid før ruteplanen.

Det skjedde ofte at de større flyene fra SAS og Northwest Airlines fikk god hjelp av vinde på vei til Gardermoen.

-Vi hadde ofte fly som kom lenge før tiden den gang. De måtte ofte ta en ekstra runde før de landet på Gardermoen, forteller Thore Erik Winderen ved SAS Museet på Gardermoen.

Winderen var ansatt i SAS på Gardermoen mellom 1972 og 1998, han husker godt den raske flyvningen.

-Det ble godt lagt merke til, og vi skal heller ikke glemme at flyet til SAS mellom New York og Kastrup ved København også fløy på rekord tid. De brukte 5 timer og 54 minutter på flyturen med de samme vindforholdene som flyet til Gardermoen, legger Winderen til.