I morgen 5. oktober er det 20 år siden dresskledde herrer møtte opp på fabrikken til Douglas i USA, målet var å hente hjem den første MD-90 maskinen.

MD-90, OY-KIL (Foto: SAS)

MD-90, OY-KIL (Foto: SAS)

Etter at flytypen gjorde sin første flytur i 1993 hadde SAS øynene på flytypen som var videreutviklet fra MD-80, og fra DC-9 før det.

Det var i 1992 at SAS valgte å konvertere flere av MD-80 flyene som var på ordre hos Douglas, til seks fly av typen Douglas MD-90-30. Fra før var SAS overtalt til å bestille to slike fly når MD-80 ble gjort som ny bestilling. 2,3 milliarder kroner kostet ordren på MD-90 for SAS som selskap.

Flyene skulle etter planen leveres i midten av 1996 og frem til første kvartal i 1997. SAS bestilte en kabinlayout med plass til 141 passasjerer, flyene skulle benyttes på europeiske ruter som Frankfurt, Paris og London.

18. oktober 1996 ble endelig det første flyet godkjent av SAS og gjort klar for levering. SE-DMF, Heidrek Viking, ble første maskin som kom hjem.

Samtlige av de seks første MD-90 ble leaset fra flere selskap. Det andre flyet fulgte kort tid etter, OY-KIL ankom Stockholm en av de første dagene i november 1996. SAS hadde opsjon på ytterligere seks MD-90 fly med leveranse i 1999 og frem til 2001, disse ble droppet til fordel for Boeing 737.

Kun få fly produsert

Hvorvidt MD-90 noen gang skulle komme seg i luften var litt av en halsbrekkende historie for Douglas.  Motorene som ble utviklet for MD-90 var de kraftigste som var produsert for denne flytypen. IAE-V2525-D5 var kraftig nok til å løfte flykroppen opp, og de brukte mindre drivstoff enn MD-80 versjonene.

MD-90 - Foto: SAS

MD-90 – Foto: SAS

Flytypen skulle vise seg ikke bli den suksessen som Douglas hadde håpet. Douglas hadde støtt på flere utfordringer under utviklingen av typen. Balanseproblemer ble fort en snakkis, og utviklerne og designere i Douglas måtte forlenge flykroppen foran vinge med 1,4 meter. Da ble balanseproblemene løst.

Totalt ble det kun produsert 134 MD-90 for flyselskap verden over.

MD-88 cockpit

Selv om MD-90 ble omtalt som revolusjonerende da den kom, var det ikke de store endringene fra MD-80 seriene. Cockpiten var en nøyaktig kopi fra MD-88 med de samme EFIS-systemene og instrumentene. FMS-systemet var noe videreutviklet fra MD-80 og nye softwaresystemer for å drifte flyets datamaskiner var på plass.

Flykroppen med unntak av de ekstra 1,4 meterne er identisk med MD-83. Vingene kom også fra MD-83 produksjonen. En av tingene som var ny i kabinen var de nye vakumtoalettene som sparte mye arbeide for bakkemannskapet når disse skulle tømmes på de forskjellige destinasjonene.

SAS kuttet ut sine MD-90 rundt 2005 og 2006 da det finske datterselskapet Blue1 overtok flyene. Etter at Blue1 ble langt ned ble flyene solgt til Delta Airlines i USA.

OY-KIL, MD-90 (Foto: Hans O. Nyborg, Hangar.no)

OY-KIL, MD-90 (Foto: Hans O. Nyborg, Hangar.no)

Kilder; SAS Museet/SAS/MD-90 Howard T. Stern

Ingen flere artikler