TILBAKEBLIKK: For litt over 30 år siden sto selskapet Braathens SAFE med to splitter nye Boeing 767, men kapasiteten var mer enn selskapet kunne klare å fylle.

Utfordringen for Bjørn G. Braathen som administrerende direktør var at selskapet måtte finne løsninger på hvordan flyene skulle disponeres riktig.

Valgene var å enten benytte flyene på innenlands, eller å forsøke å leie ut flyene til andre selskap. Etter mye frem og tilbake ble det klart at selskapet ville forsøke å bruke flyene mellom Oslo og Stavanger, samt Oslo og Trondheim om det praktisk lot seg gjøre.

Det var umulig å fylle opp kabinen for Braaathens SAFE. Foto: Braathens SAFE

Det var umulig å fylle opp kabinen for Braaathens SAFE. Foto: Braathens SAFE

I september 1984 ble det klart at Braathens SAFE ville benytte flyene på innenlandsflyvninger fra 1985. Fra april 85 ble derfor flyene disponert til å fly, med sine 242 seter ombord, Oslo – Stavanger, og Oslo til Trondheim.

Foto: Braathens SAFE - Årsrapport 1985

Foto: Braathens SAFE – Årsrapport 1985

Braathens baserte flyene på å ha ett stasjonert på Gardermoen og ett på Arlanda i vintersesongen 1984/1985. Da mars kom i 1985 ble det ene flyet stasjonert på Fornebu med flyvninger på innenriksnettet mandag til fredag. I helgene var det charter fra Gardermoen.

Da september 1985 kom måtte selskapet se seg nødt å levere tilbake den ene av de to Boeing 767 flyene. Sommeren 1986 var økonomien så anstrengt rundt 767-prosjektet at den siste maskinen ble fløyet til Stavanger, klargjort i selskapets hangar, og deretter levert tilbake.

Braathens fløy charter for Saga Solreiser/Saga Tours og Atlas Resor på denne tiden.

I perioden 1983 til 1987 var det overskuddskapasitet på charterflyvninger i Norge. Scanair, Sterling og alle de andre som fløy charter hadde utfordringer nok med å fylle flyene de fløy. For mange reise aktører, for mange flyselskap og for stor kapasitet i form av store fly gjorde sitt til at Braathens tapte kampen med sine Boeing 767.

Selv om det satt langt inn angret selskapet på sin avgjørelse på kjøpet, men direktør Bjørn G. Braathen forsvaret allikevel avgjørelsen som ble tatt om kjøp.

-Jeg er er overbevist om at det var riktig å inngå avtale om kjøp av to Boeing 767, da vi gjorde det. Jeg er også overbevist om at det vil vise seg om noen tiår at dette var helt riktig satsing fra Braathens SAFE, jeg mener Boeing 767 er det mest avanserte flyet som finnes og det er et fly vil se mye i fremtiden hos norske flyselskap, kunne Bjørn G. Braathen fortelle til Romerikes Blad i september 1984.