Connect with us

Flyhistorikk

30 år siden: Braathens angret på Boeing 767 kjøp

Publisert

| Dato:

TILBAKEBLIKK: For litt over 30 år siden sto selskapet Braathens SAFE med to splitter nye Boeing 767, men kapasiteten var mer enn selskapet kunne klare å fylle.

Utfordringen for Bjørn G. Braathen som administrerende direktør var at selskapet måtte finne løsninger på hvordan flyene skulle disponeres riktig.

Valgene var å enten benytte flyene på innenlands, eller å forsøke å leie ut flyene til andre selskap. Etter mye frem og tilbake ble det klart at selskapet ville forsøke å bruke flyene mellom Oslo og Stavanger, samt Oslo og Trondheim om det praktisk lot seg gjøre.

Det var umulig å fylle opp kabinen for Braaathens SAFE. Foto: Braathens SAFE

Det var umulig å fylle opp kabinen for Braaathens SAFE. Foto: Braathens SAFE

I september 1984 ble det klart at Braathens SAFE ville benytte flyene på innenlandsflyvninger fra 1985. Fra april 85 ble derfor flyene disponert til å fly, med sine 242 seter ombord, Oslo – Stavanger, og Oslo til Trondheim.

Foto: Braathens SAFE - Årsrapport 1985

Foto: Braathens SAFE – Årsrapport 1985

Braathens baserte flyene på å ha ett stasjonert på Gardermoen og ett på Arlanda i vintersesongen 1984/1985. Da mars kom i 1985 ble det ene flyet stasjonert på Fornebu med flyvninger på innenriksnettet mandag til fredag. I helgene var det charter fra Gardermoen.

Da september 1985 kom måtte selskapet se seg nødt å levere tilbake den ene av de to Boeing 767 flyene. Sommeren 1986 var økonomien så anstrengt rundt 767-prosjektet at den siste maskinen ble fløyet til Stavanger, klargjort i selskapets hangar, og deretter levert tilbake.

Braathens fløy charter for Saga Solreiser/Saga Tours og Atlas Resor på denne tiden.

I perioden 1983 til 1987 var det overskuddskapasitet på charterflyvninger i Norge. Scanair, Sterling og alle de andre som fløy charter hadde utfordringer nok med å fylle flyene de fløy. For mange reise aktører, for mange flyselskap og for stor kapasitet i form av store fly gjorde sitt til at Braathens tapte kampen med sine Boeing 767.

Selv om det satt langt inn angret selskapet på sin avgjørelse på kjøpet, men direktør Bjørn G. Braathen forsvaret allikevel avgjørelsen som ble tatt om kjøp.

-Jeg er er overbevist om at det var riktig å inngå avtale om kjøp av to Boeing 767, da vi gjorde det. Jeg er også overbevist om at det vil vise seg om noen tiår at dette var helt riktig satsing fra Braathens SAFE, jeg mener Boeing 767 er det mest avanserte flyet som finnes og det er et fly vil se mye i fremtiden hos norske flyselskap, kunne Bjørn G. Braathen fortelle til Romerikes Blad i september 1984.

 

Advertisement

Flyhistorikk

1960: Flyprodusenten Douglas ville produsere 747-look-alike

Publisert

| Dato:

Douglas

På 1960-tallet ønsket flyprodusenten Douglas Aircraft Company, som sto bak DC-10 og DC-9-flyene, å bygge et fraktfly som fort kan minne om Boeings 747.

Det er ikke mange detaljene som er kjent rundt modellen som på bildet viser at det skulle være et fly med fire motorer, og en topp som minner mye om jumboen.  Da Douglas presenterte sine planer for flere flyselskap den gang ble det promotert at flyet skulle veie rundt 500 tonn, kunne frakte 175 tonn gods og skulle kunne fly 7000 kilometer på fule tanker og med fullt lasterom.

Flyet skulle ha en egen innredning for å kunne frakte biler som ble stablet på skrått, som også modellen på bildet viser.

Fra presentasjonen på 1960-tallet leser vi at flyet er fortsatt på tegnebordet, og at dersom det blir stor nok interesse, vil det kunne bygges i 1980-årene for lansering i 1990-årene. Det var den gang planer for 25-30 år frem i tid.

Planene for fraktflyet kom kun få år etter at planene for å bygge om DC-4 fly til ATL-98 fraktfly ble lansert. Ironisk nok var det Douglas som bygget DC-4 flyene, men Aviation Traders som lanserte planene for å bygge om propellflyene til fraktfly med en særegen topp som også kunne minne mye om Boeings 747.

Douglas planer for fraktflyet ala Jumbojet ble skrinlagt i 1970.

Vet du mer om flyet til Douglas eller har informasjon om dette som kan være av interesse for våre lesere så tips oss: post@hangar.no, eller kontakt oss på Facebook. 

 

 

Les mer

Mest lest