Connect with us

Hendelser

Aeromexico-sklie utløst inne i flyet

Publisert

| Dato:

Passasjerer og mannskap på et Embraer 190 fly fra selskapet Aeromexico fikk litt å stri med da en nødsklie ble utløst, inn i kabinen etter landing i Puerto Vallarta onsdag.

I følge nettstedet Airlive har trolig bakkemannskapet åpnet den ene døren fra utsiden, mens nødsklien fortsatt var armert og i sikkerhetsmodus.

Resultatet var at nødsklien blåste seg opp, inne i kabinen ettersom døren enda ikke var helt åpen. I følge lokale medier kom ingen passasjerer til skade. Samtlige ombord måtte benytte en av flyets bakre utganger da de skulle forlate flyet.

Flyselskapet sier i en kort kommentar til TV-stasjonen WTRE at de vil gå i gang med en omfattende undersøkelse på hvordan dette kunne skje. Trolig er det snakk om en misforståelse og brudd på rutiner i følge en talskvinne.

Passasjerene måtte sitte ombord i rundt en halvtime før situasjonen med nødsklien var avklart.

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest