Connect with us

Hendelser

Air China-fly fløy i feil retning etter avgang

Publisert

| Dato:

Et Airbus A330-fly fra selskapet Air China fløy i feil retning etter avgang fra flyplassen i Chengdu søndag.

Rute CA4401 skulle fly til Lhasa i Tibet da det etter 10 minutter ble purret fra flygeleder til pilotene om hvorfor flyet ikke hadde fulgt den gitte kursen det hadde fått.

Pilotene valgte da å dreie flyet i den riktige retningen. 

Flyselskapet, som er Kinas største, bekrefter overfor avisen The Paper at pilotene ikke fulgte den anviste ruten. Selskapet sier de behandler saken som «ekstremt usikker og farlig avgang» og har sendt ut melding til samtlige piloter og kabinansatte om at de må følge bedre med og utføre sin jobb på rett måte.

Selskapet har også bedt samtlige piloter i selskapet følge bedre med i beskjed gitt av flygeleder under hele flyturen.

-Det å fly feil vei er ekstremt farlig og usikkert og kan resultere i at et fly kolliderer med andre fly eller med fjelltopper, sier en talsmann for Air China til The Paper. 

Airbus A330-flyet ble observert over sentrum av Chengdu, hvor det ikke skulle befinne seg i det hele tatt.  Flyet fikk klarering til å ta av fra rullebanen og svinge mot venstre, men pilotene valgte å svinge skarpt mot høyre før de ble gjort oppmerksomme på at de var på feil vei. 

Anonyme kilder som er referert til i lokale medier hevder pilotene hadde lagt inn feil data i flyets systemer og at dette ikke ble oppdaget før de ble kontaktet av tårnet i Chengdu.

Slik fløy pilotene feil vei - skjermdump: Flightradar24.com

Slik fløy pilotene feil vei – skjermdump: Flightradar24.com

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest