Lørdag ble den endelige rapporten etter flystyrten med et Germanwings-fly i fjellområdet Prads-Haute-Bléone i de franske Alpene.

Det er den franske havarikommisjonen BEA som nå har konkludert i saken der en av pilotene stengte den andre ute av cockpiten, og deretter styrtet flyet inn i en fjelltopp.

Selve havarirapporten gir mange anbefalinger til at både flyselskap og legestanden må ta problemer med psykiske problemer hos piloter på alvor. Men samtidig sliter den mellom det å gi en anbefaling på sikrere låsing av cockpiten og muligheter for å åpne cockpiten fra utsiden.

EASA har gjennom rapporten anbefalt alle verdens flyselskap at det alltid skal være to autoriserte personer inne i cockpiten til en hver tid. Dersom en av pilotene må ut av cockpit skal plassen overtas av en kabinansatt eller en annen autorisert person.

Hvorvidt flyselskapene innfører regler om alltid to i cockpiten gjenstår å se.  EASA skriver gjennom rapporten til BEA at enkelte store flyselskap har hatt slike regler i lengre tid, og dette med at en kabinansatt må inn i cockpiten dersom en pilot forlater sin plass har så langt ikke skapt større problemer.

EASA og BEA mener flyselskap over hele verden bør iverksette opplæring av kabinansatte hvordan de skal opptre når de skal ta plass i cockpiten.