Connect with us

Internasjonalt

Anbefaler alltid to i cockpit etter Germanwings-ulykken

Publisert

| Dato:

Lørdag ble den endelige rapporten etter flystyrten med et Germanwings-fly i fjellområdet Prads-Haute-Bléone i de franske Alpene.

Det er den franske havarikommisjonen BEA som nå har konkludert i saken der en av pilotene stengte den andre ute av cockpiten, og deretter styrtet flyet inn i en fjelltopp.

Selve havarirapporten gir mange anbefalinger til at både flyselskap og legestanden må ta problemer med psykiske problemer hos piloter på alvor. Men samtidig sliter den mellom det å gi en anbefaling på sikrere låsing av cockpiten og muligheter for å åpne cockpiten fra utsiden.

EASA har gjennom rapporten anbefalt alle verdens flyselskap at det alltid skal være to autoriserte personer inne i cockpiten til en hver tid. Dersom en av pilotene må ut av cockpit skal plassen overtas av en kabinansatt eller en annen autorisert person.

Hvorvidt flyselskapene innfører regler om alltid to i cockpiten gjenstår å se.  EASA skriver gjennom rapporten til BEA at enkelte store flyselskap har hatt slike regler i lengre tid, og dette med at en kabinansatt må inn i cockpiten dersom en pilot forlater sin plass har så langt ikke skapt større problemer.

EASA og BEA mener flyselskap over hele verden bør iverksette opplæring av kabinansatte hvordan de skal opptre når de skal ta plass i cockpiten.

 

Internasjonalt

Forbud mot bærbare datamaskiner i innsjekket bagasje kan bli innført fra nyttår

Publisert

| Dato:

Illustrasjon

Før sommeren i år ble det innført forbud mot å ta med seg bærbare datamaskiner ombord i kabinen på passasjerfly som skulle inn og ut av en rekke land. Nå er det på trappene ett nytt forbud mot å ha med seg datamaskinene i innsjekket bagasje.

Forbudet som gjorde at laptoper måtte legges i bagasjen som ble sjekket inn, ble raskt fjernet etter at det ble innført internasjonale regler for hvordan sikkerhetskontrollen skal utføres. Nye regler skulle sørge for at eksplosiver i laptoper, som kunne styres med fjernkontroll, bedre skulle kunne bli avdekket under røntgenmaskinene på flyplassene.

Problemet med at alle laptoper måtte legges i innsjekket bagasje er at lithiumbatteriene fort kunne overopphetet og det igjen kunne føre til brann.  Nå skal  International Civil Aviation Organisation (ICAO) behandle et forslag om innføring av forbud mot laptoper i bagasje som sjekkes inn. Det er på et møte i slutten av oktober at det kan komme et slikt forbud som vil gjelde allerede fra nyttår av.

En lang rekke tilfeller av at batterier i mobiler og laptoper har tatt fyr ombord i fly, det tvinger nå frem et forbud heter det i følge Reuters.

ICAO viser til at dagens brannslukker i bagasjerommene på en lang rekke flytyper ikke er gode nok til å kunne slukke en brann som følger av at et batteri av denne typen tar fyr. Det kan får katastrofale følger for flyet og passasjerer og ansatte heter det.

Les mer

Mest lest