En jagerpilot i det amerikanske luftforsvaret kan takke flyets automatiske system for å unngå kollisjoner at han er i live.

I en nylig publisert video fra U.S. Air Force Arizona Air National Guard viser den hvordan F-16 flyets Automatic Ground Collision Avoidance System (Auto-GCAS)-system unngår at flyet går i bakken.

Den internasjonale piloten  som var under opplæring ved hjelp av en instruktør i et annet F-16 fly, ble bevisstløs etter å ha rullet flyet rundt og mistet dermed kontroll over jagerflyet.

F-16 flyet hadde da opplevd 8.3g som piloten ikke klarte å holde seg våken gjennom. Nesen på F-16 flyet sankt raskt ned mot bakken og fra  5000 meters høyde gikk nesepartiet 50 grader ned under horisont-nivået med en fart nærmest supsersonisk. F-16 hadde full kraft på etterbrennere da piloten ble bevisstløs.

I følge nettstedet Aviation Week  ble flyets AGCAS-system aktivert ved 2000 meters høyde. I samme øyeblikk våkner også piloten opp og får dratt flyets nese oppover. Det hele fra piloten mister kontrollen over F-16 til det er på vei til å rette seg opp igjen tar ikke mer enn 30 sekunder.

SE VIDEO HER:

Video: Aviation Week/Youtube
Da flyets autosystemer slo inn opplevde flyet en G-kraft som gikk ut over hva systemet i utgangspunktet skulle kunne håndtere. Flyets høyde på det nærmest bakken var 1300 meter.

Fjerde tilfellet som reddes av systemet

I følge nettstedet er dette det fjerde tilfellet hvor Auto-GCAS-systemet ble introdusert på F-16 flyene i 2014.  Systemet er utviklet i samarbeide mellom Lockheed Martin og NASA med støtte fra Air Force Research Laboratory.

Selve systemet ble godkjent for bruk i 2010 og USAF startet installeringen i sin jagerfly i oktober 2014.

Foto: USAF

 

Ingen flere artikler