Connect with us

Hendelser

Bil truffet av vingedel fra KLM-fly i Japan

Publisert

| Dato:

Nå på lørdag skal en del fra vingen til et passasjerfly ha falt av og truffet en bil i Japan utenfor Osaka. Vingedelen gjorde store skader på bilen, men ingen kom til skade. Det er BBC News som omtaler saken.

Det var et fly fra KLM Royal Dutch som tok av fra Kansai Internasjonale Lufthavn som skal ha mistet en del fra vingen like etter avgang. Selve objektet skal ha vært rundt fire kilo, og løsnet da flyet befant seg på omtrent 6500 fots høyde (2000 meter). Vingedelen gjorde stor skade på bilens tak og bakrute.

Flyet var en Boeing 777 med over 300 passasjerer ombord, og flyet fortsatte turen til Nederland, og landet trygt i Amsterdam samme dag. Selv om bilen som ble truffet fikk større skader, skal ingen personer ha blitt skadet som følge av hendelsen. Likevel starter KLM en egen etterforskning for å komme til bunns i hva som har skjedd. KLM beklager det som har skjedd, og sier de er i tett kontakt med japanske luftfartsmyndigheter og Boeing.

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest