Forrige uka var redaksjonen i Hangar.no på tur til Seattle og besøkte Boeings fabrikker på Renton, Boeing Field og Everett. Under vår runde på Everett har vi dokumentert noen av de flyene som per tirsdag i uken som gikk sto parkert ved fabrikkens oppstillingsplasser.

Ved fabrikken på Everett produseres i dag Boeing 767, Boeing 777, Boeing 787 og Boeing 747. Boeing 777 og Boeing 787 er produksjonslinjene som det virkelig går unna på. I andre enden er det Boeing 747-8 som har en noe trangere fødsel da det er færre bestillinger på flytypen, og Boeing 767 som i hovedsak er fraktfly for FedEx og transportfly for det amerikanske luftforsvaret.

Flyene produseres i det som er verdens største bygning, ja så stor er fabrikken at produsenten skryter av at hele Vatikanet i Roma får plass inne i fabrikken, og fortsatt kan de produsere fly der.

Oppstillingsplassene rundt fabrikken på Everett består i hovedsak av fly som skal leveres til flyselskap og kunder verden over, men det finnes også en rekke fly som flyselskap har nektet å ta i mot, eller som ikke kan leveres på grunn av manglende betaling.

Tidligere sto det en reke av de såkalte «Tenåringene» – The teenagers- de tidligste produserte Boeing 787 som ble funnet for tunge for å kunne leveres til flyselskapene, i dag er fem Boeing 787 Dreamlinere som står igjen av denne typen på Everett. To av disse flyene er tidlige testfly, mens tre av flyene var beregnet på leveranse til flyselskap som All Nippon Airways.

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING4

Tre av de siste tenårings Dreamlinere som fortsatt står på Everett. (Foto: Hans O. Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING1

Et av Boeings testfly av typen Boeing 747-8F. Flyet har fått farger til Seahawks, et av lagene i amerikansk fotball. (Foto: Hans O. Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING2

En Boeing 777-FFX som fredag denne uken ble levert til Etihad Airways. Fraktflyet har fått registrering A6-DDD. (Foto: Hans O. Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING3

En Boeing 787-9 som skal leveres til British Airways i mars måned. Flyet er ett av tre Dreamlinere på vei til det britiske flyselskapet i mars måned. G-ZBKH har to stykk RR Trent 100 motorer. (Foto: Hans O. Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING5

Denne Boeing 787-9 ble levert til United Airlines nå på fredag. Flyet er det tredje 787-9 flyet selskapet får inn i flåten. (Foto: Hans O. Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING6

En Boeing 747-8 som skulle leveres til Korean Air, men som fortsatt står godt plassert på Everett uten motorer. (Foto: Hans Olav Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING7

A7-BDA, Boeing 787-8 skulle etter planen ha blitt levert til Qatar Airways i starten på februar, men flyet står fortsatt på Everett per 26. februar. (Foto: Hans Olav Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING8

JA877A, Boeing 787-9 skal til All Nippon Airways (Foto: Hans Olav Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING9

Boeing 777 på rekke og rad klare for leveranse til flyselskapene. Qatar, American Airlines, China Southern og China Eastern. (Foto: Hans Olav Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING10

Flere Boeing 777 med Air France, KLM, Angola Air, Ukjent hvitt fly, Etihad Airways. (Foto: Hans Olav Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING11

(Foto: Hans Olav Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING12

En Boeing 747-8 som lagres for en kunde på Everett, godt pakket inn. (Foto: Hans Olav Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING13

To 747-8 i langtids lagring på Everett (Foto: Hans Olav Nyborg/Hangar.no)

BL7Y4031_SEATTLE_BOEING14

Boeing 777-3DZ-ER som skal leveres til Qatar Airways ute på C1-flyvning (customer 1) godkjennelse fra flyselskapet. (Foto: Hans Olav Nyborg/Hangar.no)