Connect with us

Hendelser

Boeing 737 havarerte i indonesia

Publisert

| Dato:

Et Boeing 737-300 fly fra selskapet Trigana Air Service havarerte under landing på Wamena-flyplassen i Indonesia tirsdag.

Fraktflyet skal ha kommet fra Jayapura og hadde kun to piloter ombord, ingen passasjerer. I følge lokale medier skal flyets hjul under vingene ha kollapset under landing.

En video som er lagt ut på Youtube viser at flyet har truffet rullebanen med begge motorene, mens nesehjulet fortsatt er inntak.

Ingen av de to pilotene skal ha kommet til skade under hendelsen.

BBC melder at flyet har fått store skader og flyplassen har måtte holde stengt i mange timer etter hendelsen.

Hva som er årsaken til at understellet på flyet kollapset er ikke klart, medier i Indonesia skriver at flyet skal ha truffet rullebanen svært hardt og at det i denne forbindelsen første til at understellet knakk.

Flyet av typen Boeing 737-347 (PK-YSY) ble bygget i 1986 og levert til Western Airlines som nytt. Fra 1987 fløy det i tjeneste hos Delta Airlines før det ble konvertert til et fraktfly i 2008.

Trigana Air Service har nylig overtatt flyet fra ett annet selskap.

Frakten på denne flyvningen skal ha bestått av 50 tønner med olje til en vekt på 8500 kilo og 27 tønner med diesel som veide 5130 kilo til sammen. Flyet skal også i følge Aviation Safety.net ha hatt med seg 750 kilo sukker og 40 kilo med ris.

Kart: Google Map

Kart: Google Map / Foto: Indonesia ATC Wamena

 

 

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest