Dagens flyulykke i Dubai viser igjen hvor sikker Boeing 777 som flytype er når uhellet først er ute.

Siden lanseringen og de første leveransene av Boeing 777 i 1994 har flytypen hatt et tjuetalls uhell, kun tre av disse er så alvorlige at samtlige kunne ha omkommet.

Ser vi bort fra de to Boeing 777-flyene fra Malaysian Airlines, hvor det ene ble skutt ned i 2014, og det ande muligens er styrtet med vilje i det indiske havet, også det i 2014 så har flytypen en sikkerhet som er på topp.

Foto: Wikipedia

Foto: Wikipedia

I 2008 krasjlandet et Boeing 777 fly fra British Airways under landing på London Heathrow, samtlige ombord overlevde. Flyet som kom inn for landing etter en flytur fra Beijing i Kina da begge motoren mistet motorkraften etter feil på drivstoffsystemet i flyet.

Ingen av de 152 ombord omkom i ulykken som ble betegnet som en kraftig hendelse med flyet som total vrak.

I 2013 havarerte et Boeing 777 fly fra selskapet Asiana Airlines under landing å flyplassen i Los Angeles. Kun tre personer omkom av de 307 ombord, to av personene omkom etter at de var kommet ut fra flyet og var evakuert.

Foto: NTSB

Foto: NTSB

Flyulykken skjedde på grunn av slurv fra pilotenes side og manglende kommunikasjon med hverandre under landingen av flyet.

Selve sammenstøtet med bakken var så kraftig at flyet ble slengt rundt nesten 360 grader og både vinger og deler av kabinen ble revet av flyet. Allikevel overlevde de aller fleste.

August 2016, dagens hendelse og ulykke med Emirates i Dubai viser også at samtlige overlevde ulykken som resulterte i at et Boeing 777 fly er totalskadd og ligger delvis utbrent på en rullebane.

Med unntaket av det to ulykkene med Malaysian Airlines hvor den ene ulykken ikke er oppklart, har kun tre personer mistet livet i rundt 20 ulykker med flytypen på 22 år.

For flyprodusenten Boeing er dette trolig en fjær i hatten med hensyn til sikkerheten til ansatte og passasjerer som flyr Boeing 777.