Flyprodusenten Boeing er på god vei mot fullføring av den første Boeing 787-10 Dreamliner. I følge George Alabi ,Regional Director
Product Marketing i Boeing skal første leveranse gjennomføres som planlagt i 2018.

Boeing lanserte 787-10, den største varianten av Dreamlinerene i 2012, i 2013 mottok produsenten også de første forpliktelsene til å lansere flytypen. British Airways, Singapore Airlines og United Airlines var med på lanseringen i 2013, mens Air France/KLM, ANA, Ethiad, EVA Air og utleieselskapet GECAS har kastet seg på med ordre det siste året.

Mens Boeing 787-8, den første som ble lansert, kan legge bak seg 13.620 kilometer på en flyvning, og ta inntil 242 passasjerer, kan 787-10 fly 11.910 kilometer med 330 passasjerer ombord. Fordelen med -10 versjonen er de rundt 20 prosent mer med frakt som kan gå inn i flyet, enn tilsvarende hos 787-8.

I forhold til 787-8 er Boeing 787-10 tolv meter lengre i skroget, motoralternativene vil fortsatt være et valg mellom GEnx-1B eller Rolls-Royce Trent 1000.

Så langt har Boeing 787-versjonene som er i drift fraktet 82 millioner passasjerer over hele verden. 370 non-stop ruter er nå i drift med flytypen og så langt er det 375 fly levert til flyselskap verden over.

For piloter som skal fly de forskjellige variantene er det få tilpasninger i henhold til opplæring og det å operere de forskjellige flytypene i 787-familien.

Boeings egne målinger rundt hvor mye støy en Boeing 787-10 avgir rundt Oslo Lufthavn Gardermoen .

Boeings egne målinger rundt hvor mye støy en Boeing 787-10 avgir rundt Oslo Lufthavn Gardermoen .