Connect with us

Flyindustri

Boeing 787-10 i rute til første leveranse

Publisert

| Dato:

Flyprodusenten Boeing er på god vei mot fullføring av den første Boeing 787-10 Dreamliner. I følge George Alabi ,Regional Director
Product Marketing i Boeing skal første leveranse gjennomføres som planlagt i 2018.

Boeing lanserte 787-10, den største varianten av Dreamlinerene i 2012, i 2013 mottok produsenten også de første forpliktelsene til å lansere flytypen. British Airways, Singapore Airlines og United Airlines var med på lanseringen i 2013, mens Air France/KLM, ANA, Ethiad, EVA Air og utleieselskapet GECAS har kastet seg på med ordre det siste året.

Mens Boeing 787-8, den første som ble lansert, kan legge bak seg 13.620 kilometer på en flyvning, og ta inntil 242 passasjerer, kan 787-10 fly 11.910 kilometer med 330 passasjerer ombord. Fordelen med -10 versjonen er de rundt 20 prosent mer med frakt som kan gå inn i flyet, enn tilsvarende hos 787-8.

I forhold til 787-8 er Boeing 787-10 tolv meter lengre i skroget, motoralternativene vil fortsatt være et valg mellom GEnx-1B eller Rolls-Royce Trent 1000.

Så langt har Boeing 787-versjonene som er i drift fraktet 82 millioner passasjerer over hele verden. 370 non-stop ruter er nå i drift med flytypen og så langt er det 375 fly levert til flyselskap verden over.

For piloter som skal fly de forskjellige variantene er det få tilpasninger i henhold til opplæring og det å operere de forskjellige flytypene i 787-familien.

Boeings egne målinger rundt hvor mye støy en Boeing 787-10 avgir rundt Oslo Lufthavn Gardermoen .

Boeings egne målinger rundt hvor mye støy en Boeing 787-10 avgir rundt Oslo Lufthavn Gardermoen .

Advertisement

Flyindustri

Airbus tar full kontroll over Bombardier CSerie – Ypper seg mot Boeing

Publisert

| Dato:

Airbus

Airbus tok mandag over full kontroll av CSerien til den kanadiske flyprodusenten Bombardier, det eneste som står i veien er at kanadiske konkurransemyndigheter ikke godkjenner avtalen mellom de to flyprodusentene.

Mens Bombardier nå mister kontrollen over prosjektet sitt rundt CSerien, vil oppkjøpet fra Airbus gi en langt bedre salgskanal og større økonomisk frihet i produksjonen. I tillegg skal Airbus starte produksjon av CSerie-fly i sin nye fabrikk i Alabama.

Bombardier har store utfordringer med innførsel av sine CS-fly til USA etter at Boeing har klaget på det selskapet mener er ulovlige subsidier fra kanadiske myndigheter til flyprodusenten i Canada. U.S. Commerce Department har truet med å ilegge fly fra Bombardier en importskatt på over 300 prosent. Avtalen med Airbus vil omgå dette kravet ettersom flyene nå vil bli produsert i USA.

For Boeing kom avtalen mellom Airbus og Bombardier som en stor overraskelse og talsmann for produsenten i USA kaller avtalen heller suspekt.

Airbus har skaffet seg 51 prosent av kontrollen over CSerien til Bombardier.

Les mer

Mest lest