Tre ansatte mekanikere i Boeing får skylden for at det ene av de to «Air Force One» VC-25-flyene det siste året har stått i en hangar i Port San Antonio,Texas med forurenset oksygensystem. Flyet er ett av to som benyttes som presidentfly i USA.

Det var i april 2016 at Boeings vedlikeholdsverksted i Texas skulle ha tilsyn på det ene av de to jumboenes oksygensystem.

Foto: US AIR FORCE/WHITE HOUSE

De tre mekanikere som hadde fått jobben med å sjekke oksygenkabler for eventuelle lekkasjer, skal ha benyttet verktøy og deler som ikke var i henhold til krav om renslighet og sterilitet. Resultatet er at oksygensystemet i flyet dermed ble forurenset.

Det amerikanske luftforsvaret som ved Joint Base Andrews har ansvaret for å operere flyet har beregnet at skadene de tre mekanikerne har påført flyet vil ha en prislapp på rundt 4 millioner amerikanske dollar, nær 40 millioner norske kroner.

Jumbojet-flyet ble tilbakelevert til forsvaret i mars i år men nå har Boeing fått regningen på å bytte ut oksygensystemet på flyet. Flyprodusenten har godtatt å dekke skadene som selskapets mekanikere påførte presidentflyet.

Skaden som ble påført oksygensystemet ble oppdaget ved en tilfeldighet etter at flyet returnerte til sin hjemmebase. En regulator som hadde blitt montert tilknyttet systemet var ikke standard deler eller godkjent del som skulle ha blitt benyttet skriver US Air Force i en rapport. I følge nettstedet Military.com skal Boeing ha beklaget hendelsen i et offisielt brev til forsvaret.

VC-25 er en jumbojet som er basert på Boeing 747-200B flyet som det finnes to like av fungerer som transportfly for den amerikanske presidenten og er kjent under sitt kallenavn Air Force One når presidenten er ombord. De to flyene flyr som regel alltid på samme oppdrag med presidenten ombord i ett av flyene.