Connect with us

Flyindustri

Boeing-ansatte ødela «Air Force One» for 40 millioner kroner

Publisert

| Dato:

Tre ansatte mekanikere i Boeing får skylden for at det ene av de to «Air Force One» VC-25-flyene det siste året har stått i en hangar i Port San Antonio,Texas med forurenset oksygensystem. Flyet er ett av to som benyttes som presidentfly i USA.

Det var i april 2016 at Boeings vedlikeholdsverksted i Texas skulle ha tilsyn på det ene av de to jumboenes oksygensystem.

Foto: US AIR FORCE/WHITE HOUSE

De tre mekanikere som hadde fått jobben med å sjekke oksygenkabler for eventuelle lekkasjer, skal ha benyttet verktøy og deler som ikke var i henhold til krav om renslighet og sterilitet. Resultatet er at oksygensystemet i flyet dermed ble forurenset.

Det amerikanske luftforsvaret som ved Joint Base Andrews har ansvaret for å operere flyet har beregnet at skadene de tre mekanikerne har påført flyet vil ha en prislapp på rundt 4 millioner amerikanske dollar, nær 40 millioner norske kroner.

Jumbojet-flyet ble tilbakelevert til forsvaret i mars i år men nå har Boeing fått regningen på å bytte ut oksygensystemet på flyet. Flyprodusenten har godtatt å dekke skadene som selskapets mekanikere påførte presidentflyet.

Skaden som ble påført oksygensystemet ble oppdaget ved en tilfeldighet etter at flyet returnerte til sin hjemmebase. En regulator som hadde blitt montert tilknyttet systemet var ikke standard deler eller godkjent del som skulle ha blitt benyttet skriver US Air Force i en rapport. I følge nettstedet Military.com skal Boeing ha beklaget hendelsen i et offisielt brev til forsvaret.

VC-25 er en jumbojet som er basert på Boeing 747-200B flyet som det finnes to like av fungerer som transportfly for den amerikanske presidenten og er kjent under sitt kallenavn Air Force One når presidenten er ombord. De to flyene flyr som regel alltid på samme oppdrag med presidenten ombord i ett av flyene.

Advertisement

Flyindustri

Emirates tok hevn på Airbus ved å bestille Dreamlinere – og droppe flere A380!

Publisert

| Dato:

Foto: Hans O. Nyborg

Dubai Air Show er over, og det ikke uten at det ble et stort drama i kulissene, noe Emirates Airlines og Airbus sørget for. Hele bransjen innen luftfarten ble overrasket over at Emirates annonserte i Hamburg for et par uker siden en mulig ny kjøpskontrakt for Airbus A380.

Kontrakten var ventet å bli annonsert under flydagene i Dubai denne uken, det varte og gikk uten at noen slik kontrakt kom. Derimot kom sjokket i løpet av uken, Emirates hadde inngått avtale med Boeing om kjøp av Dreamlineren, til tross for selskapets egen flåteplan med kun Boeing 777 og Airbus A380 som flytyper, skriver avisen Arabian Business.

Nå kommer det frem i arabiske medier at det har foregått det reneste dramaet i kulissene under den stekende solen i Dubai. Samtalene med Airbus på starten av uken gikk ut på at Emirates ønsket at produsenten skulle ta de eldste Airbus A380 selskapet har i sin flåte, i innbytte for nye fly.

LES MER HER: EMIRATES BER AIRBUS TA TILBAKE BRUKTE A380

Det smakte ikke godt for Airbus som vet at de ikke har kunder for de snart åtte år gamle Airbus A380. På trappene lå en avtale for kjøp av inntil 40 nye Airbus A380 som ville gi Emirates over 178 Airbus A380 totalt i flåten gjennom tidene. Den avtalen ser det nå ut som ikke blir noe av. 

Emirates valgte etter møtene med Airbus og gå til forhandlingsbordet med Boeing, og rett i ansiktet på forhandlere fra Airbus ble en avtale om kjøp av 40 Boeing 787 Dreamlinere.

LES MER HER: EMIRATES BESTILLER 40 DREAMLINERE

MER ENN BARE EN HAVARERT KJØPSAVTALE FOR AIRBUS

For Airbus betyr det at produsenten mistet avtalen om nye Airbus A380 lang mer enn bare en kontrakt som gikk i vasken. Det blir heller snakk opp et oppvaskmøte på ett av kontorene i Toulouse mandag morgen, den havarerte avtalen kan bety slutten for produksjonen av kjempeflyene lenge før Airbus hadde sett for seg.

Gjennom de siste ukene etter at en mulig ny avtale om A380 bestilling ble kjent, har Airbus gitt klare tegn på at det vil sørge for at flytypen blir produsert de neste ti årene. Det er ikke lengre tilfellet nå. 

På en annen side er også det at avtalen gikk i vasken en av årets nedturer for salgssjefen i Airbus, den kjente John Leahy, som med en ny A380-avtale i boks under Dubai Air Show skulle se frem til pensjonstiden etter 1. januar vel vitende om at han reddet Airbus A380-programmet i siste liten. 

Nå skriver arabiske aviser at Leahys selvsikkerhet rundt avtalen og at denne så godt som var i boks har blitt en pinlig affære for produsenten.

Etter at Dubai Air Show er over snakkes det stortsett bare om hvordan Emirates tok rotta på Airbus, og valgte å ta hevn på produsenten ved å bestille fly fra konkurrenten. I følge Arabian Business skal ikke flyselskapet ha hatt noen planer før Dubai Air Show om å bestille Dreamlinere, og aller minst annonsere en slik avtale denne uken. Dette skulle være Airbus stor uke, men det skulle snu seg til å bli Boeings store uken i stedet for.

 

Les mer

Mest lest