Connect with us

Norge

Boeing har levert 600 Dreamlinere – nå settes farten opp

Publisert

| Dato:

Flyprodusenten Boeing har levert sin Dreamliner nummer 600 og nå settes farten opp på produksjonen av flytypen.  Fra 1. juli til 1. oktober har produsenten rullet ut og levert 35 Dreamlinere på sitt samlebånd. Det utgjør 100 787-fly så langt i 2017.

I de tre første kvartal av 2016 hadde Boeing nådd 106 leverte Dreamlinere. I siste kvartal var alle flyene Boeing 787-9 med unntak av seks fly som var 787-8. Det produsenten ser nå er snart en slags ende på 787-8 produksjonen ettersom flere og flere kunder velger å bytte over til 787-9.

I slutten av september mottok British Airways fly nummer 600 som er produsert av Dreamlinere fra Boeing. Boeing mener selv at det å levere ut 600 fly på seks år er imponerende sett med øyne på at det dreier seg om langdistansefly. I følge flyanalytiker Uresh Sheth på nettstedet All Things 787 er det over 150 fly i året da de første årene var forfulgt av trøbbel for Dreamlinerene som sto mer på bakken enn den fløy.

Nå starter også produksjonen av 787-10 som utelukkende skal produseres i Charleston. Årsaken til at flytypen ikke vil bli produsert på Everett er at flyets midtseksjon er for lang for å få plass inne i Boeings egne transportfly «Dreamlifteren», derfor vil samtlige -10 bli produsert ved Charleston-produksjonen.

Det er nå ventet at produksjonsantallet for 2017 og 2018 vil overgå de tidligere årene, og produsenten setter opp farten for å produsere flere fly på kortere tid.

 

Norge

Nå: 10 år siden første fly tok av fra Moss Lufthavn Rygge

Publisert

| Dato:

Foto: Hans O. Nyborg

I dag 17. oktober klokken 15.00 er det nøyaktig ti år siden det første charterflyet tok av fra Moss Lufthavn Rygge.

Iberworld var det første flyet som på den nye flyplassen ved Moss tok med seg feriehungrige nordmenn på tur til Gran Canaria. Moss Lufthavn åpnet dørene 17. oktober klokken 10.00 og klokken 14.00 landet det første flyet som skulle ta med seg passasjerer.

Under åpningen av flyplassen ble det nevnt over høyttalere at det skulle bli spennende å se utviklingen om ti år for flyplassen. Det skulle altså ikke skje.

Flyplassen har kostet nærmere en milliard kroner å bygge og tre måneder etter åpningen var både Norwegian, Widerøe og flere charterselskap i gang med trafikk.

Tåke, kanselleringer, innleie av spanske flyselskap for Norwegian og innkjøringsproblemer preget mye av de første månedene på flyplassen. Norwegians rute til Bergen ble kortvarig, det samme ble Widerøes operasjoner fra flyplassen.

Først i mars 2010 valset flyselskapet Ryanair inn på Moss Lufthavn og dermed ble det mindre og mindre trafikk for Norwegian og for charterselskapene. Enkelte danske og svenske selskapet skulle og prøvde seg, uten større hell.

Da datoen viste 1. november var flyplassen i Østfold historie.

Foto: Hans Olav Nyborg

Les mer

Mest lest