Fra lanseringen på slutten av 60-tallet og fram til 2006 var Boeing 747, eller jumbojeten, verdens største passasjerfly. Flyselskap over hele verden brukte flytypen som flaggskip gjennom store deler av 70 og 80-tallet, men i dag er det langt mellom selskapene som fortsatt bruker 747.

I 2006 kom Airbus med sin Airbus A380 og «rappet» en rekke kunder fra den planlagte oppgraderingen av Boeing 747-8. Men finanskriser og oljepriser skulle vise seg også å bli en hard nøtt å stå i mot når det kom til salg av det som har vært «the lady og the skies», Boeing 747.

Produsenten Boeing hadde stor tro på et godt salg for sin nyeste versjon av jumboen, Boeing 747-8, men det skulle vise seg at markedet ikke var interessert nok i å skaffe seg flytypen.

Nå må nemlig Boeing redusere produksjonsraten på nytt og gå ned til å produsere et halvt fly i måneden. For ett år siden ble produksjonen redusert til 1,5 fly i måneden, mens det for kun få måneder siden, i november 2015,  ble en reduksjon ned til 1,3 fly i måneden.

I januar i år  ble så produksjonen redusert til ett fly i måneden og i september 2016 reduseres dette til et halvt fly.

Spår slutten for 747

Luftfarts-eksperter som står nært opp til den amerikanske flyproduksjonen, går nå så langt at de spår slutten for den ikoniske flytypen. Kun 121 ordre har Boeing mottatt for sin 747-8 i de to variantene som i dag tilbys.

Av disse er 70 fly rene fraktversjoner og 51 i passasjerversjoner. Det tyske flyselskapet Lufthansa er den største operatøren av passasjerutgaven av 747-8, en aktør som har fløyet jumboer siden lanseringen på 60-tallet.

Utkonkurrerer sitt eget fly

Boeing har på flere måter utkonkurrert sitt eget ikoniske fly, 747, med det som har vist seg å være den nye arvtageren hva gjelder distanse og økonomisk gevinst under flyvning, Boeing 777.

Foto: Boeing

Foto: Boeing

Det var nettopp distansen en 747-8 kunne legge bak seg som gjorde at de første aktørene kastet seg over og valgte å kjøpe flytypen, men da produsenten selv, etter press fra flyselskap verden over, lanserte Boeing 777 med lengre range, altså distanse, og mindre kost per flytur ble det på mange måter spikeren i kista for jumboen.

Håper på bytte av 747-400

For Boeing ligger trolig markedet for 747-8 nå kun i fraktversjonen som det per i dag ikke eksisterer noen konkurrent til. Men selv fraktmarkedet går sakte og etterspørselen er treg, noe som speiles i at det drøyer med ordre på flere fly fra verdens ledende fraktselskap.

Håpet for framtiden er alle aktører som i dag opererer Boeing 747-400F, og dem er det mange av, vil se seg rundt for å erstatte flyene med nyere fly som bruker mindre drivstoff og har lengre range, 747-8F.