Flyprodusenten Boeing vurderer å produsere to nye varianter av den populære flytypen Boeing 737. Nyheten om at produsenten vurdrerer nye konsepter kom ut i sommer under flyfdagene på Farnbourough i Storbritannia, men først nå ser produsenten at det er en åpning for å starte opp prosjektet.

Det er i utgangspunktet den mye omtalte Boeing 737-10X som kan bli en realitet, en strukket variant av dagens Boeing 737-9. Dersom styret i Boeing godkjenner planene kan flytypen med navnet 737-10X stå klar for levering en gang i mellom årene 2019 og 2021.

Flyet er den versjonen som Boeing sier selskapene etterspør mest, et fly med 200 seter, eller 198 for å være nøyaktig. Dette har vært etterspurt hos Boeing i flere år hvor kundene har pekt på Airbus med sin Airbus A321.

En av grunnene til at Boeing ser nøye på en slik versjon er blant annet selskap som Norwegian som ønsker å bruke Boeings 737-MAX 8 på ruter fra Storbritannia til USA og andre verdensdeler.

En Boeing 737-10X vil bli rundt 43,8 meter lang, og vil kunne ta i bruk de nye CFM Leap 1C motorene som er utviklet for bruk på det kinesiske jetflyet Comac C919. I følge 247 Wallstreet News mener Boeing at flyet kan være klart for leveranse i 2022.

Foto: Boeing

Ingen flere artikler