Connect with us

Internasjonalt

Brann ombord var årsak til flystyrt med Egyptair A320

Publisert

| Dato:

Franske havarietterforskere, og havarikommisjonen i Egypt, har etter en vurdering av innholdet på taleregistratoren fra Egyptair flyet som styrtet 19. mai i år på vei til Kairo, konkludert foreløbig med at det var brann ombord.

Stemmer som høres på opptakene tyder på at det ble gjort forsøk på å slukke en større brann ombord. Trolig har brannen startet i flyets tekniske kammer under gulvet på cockpiten melder den franske TV-kanalen France 24.

Alle 66 ombord omkom da flyet styrtet i havet underveis mellom Paris og Kairo.

Opptakene avslører at det skal ha blitt gjort forsøk på å slukke brannen både i cockpiten og i ett av flyets toaletter fremme i flyet. Havarikommisjonen ønsker ikke å konkludere endelig, men sier at det er i hvertfall en brann ombord, men hva som har skjedd i forkant av dette gjenstår å undersøke nærmere.

Dersom det har oppstått en brann i det som på fagspråket kalles Avionic bay – det tekniske rommet under cockpiten på flyet, så har dette rommet kun røykdetektor installert, men ikke noe slukningsystemer for en brann. Det er kun lasterom og motorer som har denne typen slukningsutstyr installert.

En brann i det tekniske rommet på en Airbus av denne typen er noe som hverken produsenten eller piloter har gode rutiner eller løsninger på hvordan skal håndteres.

Det er også muligheter for at en brann har startet nær det tekniske rommet og at utstyr inne i dette har blitt skadet som følger av dette. Havarikommisjonen i Egypt smaler nå sammen så mye vrakdeler fra flyvraket som er mulig å hente opp.

På deler av interiøret fra cockpiten er det tegn til sterk varme og mye sot i følge det som så langt er sagt offentlig melder TV-kanalen.

 

 

Advertisement

Internasjonalt

Forbud mot bærbare datamaskiner i innsjekket bagasje kan bli innført fra nyttår

Publisert

| Dato:

Illustrasjon

Før sommeren i år ble det innført forbud mot å ta med seg bærbare datamaskiner ombord i kabinen på passasjerfly som skulle inn og ut av en rekke land. Nå er det på trappene ett nytt forbud mot å ha med seg datamaskinene i innsjekket bagasje.

Forbudet som gjorde at laptoper måtte legges i bagasjen som ble sjekket inn, ble raskt fjernet etter at det ble innført internasjonale regler for hvordan sikkerhetskontrollen skal utføres. Nye regler skulle sørge for at eksplosiver i laptoper, som kunne styres med fjernkontroll, bedre skulle kunne bli avdekket under røntgenmaskinene på flyplassene.

Problemet med at alle laptoper måtte legges i innsjekket bagasje er at lithiumbatteriene fort kunne overopphetet og det igjen kunne føre til brann.  Nå skal  International Civil Aviation Organisation (ICAO) behandle et forslag om innføring av forbud mot laptoper i bagasje som sjekkes inn. Det er på et møte i slutten av oktober at det kan komme et slikt forbud som vil gjelde allerede fra nyttår av.

En lang rekke tilfeller av at batterier i mobiler og laptoper har tatt fyr ombord i fly, det tvinger nå frem et forbud heter det i følge Reuters.

ICAO viser til at dagens brannslukker i bagasjerommene på en lang rekke flytyper ikke er gode nok til å kunne slukke en brann som følger av at et batteri av denne typen tar fyr. Det kan får katastrofale følger for flyet og passasjerer og ansatte heter det.

Les mer

Mest lest