Franske havarietterforskere, og havarikommisjonen i Egypt, har etter en vurdering av innholdet på taleregistratoren fra Egyptair flyet som styrtet 19. mai i år på vei til Kairo, konkludert foreløbig med at det var brann ombord.

Stemmer som høres på opptakene tyder på at det ble gjort forsøk på å slukke en større brann ombord. Trolig har brannen startet i flyets tekniske kammer under gulvet på cockpiten melder den franske TV-kanalen France 24.

Alle 66 ombord omkom da flyet styrtet i havet underveis mellom Paris og Kairo.

Opptakene avslører at det skal ha blitt gjort forsøk på å slukke brannen både i cockpiten og i ett av flyets toaletter fremme i flyet. Havarikommisjonen ønsker ikke å konkludere endelig, men sier at det er i hvertfall en brann ombord, men hva som har skjedd i forkant av dette gjenstår å undersøke nærmere.

Dersom det har oppstått en brann i det som på fagspråket kalles Avionic bay – det tekniske rommet under cockpiten på flyet, så har dette rommet kun røykdetektor installert, men ikke noe slukningsystemer for en brann. Det er kun lasterom og motorer som har denne typen slukningsutstyr installert.

En brann i det tekniske rommet på en Airbus av denne typen er noe som hverken produsenten eller piloter har gode rutiner eller løsninger på hvordan skal håndteres.

Det er også muligheter for at en brann har startet nær det tekniske rommet og at utstyr inne i dette har blitt skadet som følger av dette. Havarikommisjonen i Egypt smaler nå sammen så mye vrakdeler fra flyvraket som er mulig å hente opp.

På deler av interiøret fra cockpiten er det tegn til sterk varme og mye sot i følge det som så langt er sagt offentlig melder TV-kanalen.