Flyprodusenten Airbus må trolig legge planene om en ny utgaven av Airbus A380, nder navnet A380neo på hylla og la planene bli liggende der.

Det var flyselskapet Emirates som har presset på for å få den europeiske produsenten til å komme opp med en ny motorutgave og en rekke tilpasninger på kjempeflyet.

Men nå viser det seg at Emirates sliter med kapasitetsproblemer på Dubai internasjonale flyplass. I utgangspunktet var flyselskapet ute etter å tilføre flåten med rundt 100 nye Airbus A380 i tillegg til de snart 140 selskapet vil ha i sin flåte.

Den internasjonale flyplassen i Dubai har vært klare på at Emirates snart har nådd kapasiteten med sine kjempefly og antallet passasjerer som gå inn i flyplassen i dag. Det vil kreves en enorm utvidelse av bygningsmassen dersom det skal kunne bli plass til enda flere Airbus A380 enn det selskapet forventer å få inn i flåten.

I 2015 hadde Emirates 51.3 millioner passasjerer gjennom Dubai flyplass, totalt hadde flyplassen 78 millioner reisende. Målet er å nå 90 millioner passasjerer.

I 2025 åpner en helt ny flyplass, Al Maktoum, som vil ha en kapasitet på 240 millioner passasjerer, men med 100 nye fly av typen Airbus A380 vil også denne flyplassens kapasitet bli sprengt. Ikke bare i form av antallet passasjerer, men også i form av hvor mange fly som kan ta av og lande i løpet av et døgn.

Airbus mener dette er spikeren i kista for en ny utgaven av flytypen som ikke selger et eneste fly lengre. I følge The National i Emiratene skriver at i tillegg til Airbus A380 skal også Emirates motta et stort antall av den nye Boeing 777X i kommende år.

 

Ingen flere artikler