Onsdag fortalte Olav Giæver i det nye flyselskapet FlyViking at hans selskap hadde hatt møter med det danske selskapet Danish Air Transport DAT om hvilke ruter de to selskapene skulle søke anbud på i Nord Norge kommende konsesjonsperiode.

Det var til NRK at Giæver kom med uttalelsene om møtet. I dag torsdag avviser direktøren for det danske selskapet at dette har vært oppe i noe møte med Giæver. Når NRK fronter saken overfor gründeren av FlyViking mener Giæver dette ikke var det han sa i intervjuet onsdag.

Mandag gikk fristen ut for å søke konsesjon på regionale ruter i Nord-Norge, der er det blitt klart at Widerøe på nytt må kjempe mot Danish Air Transport, men også at det nye selskapet FlyViking søker flere av rutene.

Rutene skal opereres fra april 2017 til år 2022. I intervjuet med NRK onsdag forteller Giæver at han har hatt møter med DAT om hvilke ruter som er aktuelle å søke på for de to aktørene. Fra NRK kom det også opplysninger om at dersom slike møter er blitt avholdt er det trolig ulovlig i en slik anbudskonkurranse.

Torsdag trakk Giæver sine uttalelser og mente det hele var en misforståelse.

-Det er helt feil kommet fram dette, jeg har vært i møter med Danish Air Transport men det er av helt andre grunner. De har hjulpet meg med dokumentasjon rundt vår søknad om AOC. Vi har ikke diskutert anbud i det hele tatt, sier Giæver i dag til NRK. 

DAT avviser samarbeide

Til NRK forteller Jesper Rungholm i DAT at det aldri har vært snakk om noe samarbeide med FlyViking i Norge.

-Vi har kun solgt konsulentbistand til FlyViking, ikke samarbeidet med dem eller snakket om det, forteller Rungholm i DAT til NRK i dag. 

HØR INNSLAGET HER I NRK HER OG NÅ

(Ekstern nettadresse)

Rutene i Nord-Norge som det nå skal avgjøres hvem får operere fra våren 2017 er:

De aktuelle ruteområdene er:

  1. Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.
  2. Hasvik – Tromsø v.v., Hasvik – Hammerfest v.v. og Sørkjosen – Tromsø v.v.
  3. Lakselv – Tromsø v.v.
  4. Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø v.v.
  5. Harstad/Narvik–Tromsø v.v.
  6. Svolvær – Bodø v.v.
  7. Leknes – Bodø v.v.
  8. Røst–Bodø v.v.
  9. Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim v.v.
  10. Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim v.v.
  11. Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim v.v.
  12. Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim v.v.
  13. Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim v.v

Det er Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet som skal avgjøre hvilket selskap som får fly rutene.

Ingen flere artikler