Det amerikanske flyselskapet Delta Air Lines vil ta makten tilbake over transatlantisk trafikk. Selskapet frykter i stor grad konkurransen som nå opparbeider seg med Norwegian Air International, WOW Air og Eurowings som alle er sulte på å ta markedsandeler fra Delta.

Torsdag denne uken presenterte Delta Air Lines at selskapet nå skal jobbe hardt med å endre sitt tilbud på transatlantiske ruter, og med det konkurrere med Norwegian og WOW på like vilkår.

-Jeg er sikker på at reisende mellom USA og Europa vil foretrekke å reise med Delta Air Lines fremfor selskap som en knapt har hørt om, og som på ingen måte har noe innarbeidet navn i bransjen. Vår utfordring ert at vi ikke har samme konfigurasjons-pakker å tilby vår reisende som disse lavprisaktørene har. Det er der vi må sette vårt fokus fremover sier Glenn Hauenstein som er administrerende direktør i Delta Air Lines til nettstedet Skift. 

Delta Air Lines, Foto: Hans O. Nyborg

Delta Air Lines, Foto: Hans O. Nyborg

Delta Air Lines vil derfor nå satse på å tilby samme typen kabinklasse og priser som Norwegian, ikke å starte sitt eget lavprisselskap som mange andre;

-Vårt syn er at det er ingen gevinst for oss å starte et flyselskap inne i flyselskapet for å ta opp konkurransen mot disse små utenlandske selskapene. Men vi trenger å justere vårt solide produkt til å samsvare med det de tilbyr. Jo nærmere det våre passasjerer ønsker vi kan komme oss jo mer suksess vil vi ha i å fortsatt ha største delen av markedet mellom USA og Europe, legger Haunestein til. 

På kort sikt betyr det at Delta Air Lines vil lansere en premium økonomiklasse tilsvarende den Norwegian International har på sine Boeing 787.  Selskapet sier de vil også matche prisene til Norwegian.

Terror og Norwegian er selskapets hodebry

Delta-sjefen forteller at terrorangrep i Europa, Norwegians inntog i det amerikanske markedet på transatlantiske ruter, og Brexit i Storbritannia er selskapets tørste utfordringer i markedet.

Mens selskapet ser på muligheten for å kunne slå Norwegian i markedet, er terrorhandlinger noe selskapet ikke rår over og noe som skaper usikkerhet i det økonomiske markedet og reiselivet. Brexit, Storbritannia ut av EU, er også hodebry for Delta og de andre store amerikanske selskapene.

Nedgangen for det britiske pundet gjør at det britiske markedet er mindre verdt i følge Haunestein.