Delta Air Lines skal kjøpe inn nye regionale fly til selskapet, men valget er enda ikke foretatt av hvilke type som står for tur.

Det skal stå mellom både Embraer og Bombardiers forskjellige alternativer. Flyselskapet har satt kriterier til at flyene må oppfylle en kabinløsning med minst 70-76 seter og leveransen skal bestå av inntil 50 fly.

Flyselskapet har informert fagforeningen Air Line Pilots Association om sine avgjørelser og ønsker for fremtidig flyflåte innen regionale operasjoner. Selskapet har gitt beskjed til fagforeningen at det trolig vil komme til å fase ut samtlige mindre regionale fly, som i dag tilbyr mellom 40 og 65-70 seter.

Delta Connection - Foto: Hangar.no

Delta Connection – Foto: Hangar.no

Air Line Pilots Association, ALPA, har gitt sine høylytte protester om at nye fly i denne størrelsen ikke skal driftes eller opereres av underleverandører, slik mye av trafikken blir avviklet med i dag. Pilotforeningen mer Delta skal og bør operere flyene med egne ansatte, under eget varemerke.

For tre år siden hadde Delta Air Lines 309 regionale fly i sin flåte, i dag er tallet nede på 153. Flere selskap av mindre størrelse er leid inn for å fly regionale ruter for selskapet, til store protester fra de ansatte i Delta. Selskapene flyr i dag under navnet Delta Connection.

Delta er klare på at nye fly skal opereres av de samme selskapene som i dag flyr Connection-ruter. Det kan fort bety trøbbel for selskapet.

En avgjørelse på hvilke flytyper som vil bli valgt er ventet innen utgangen av dette året melder The Dallas News. 

 

Ingen flere artikler