Flytrafikken øker på Gardermoen for hvert år. Én flytype er nærmest enerådende i bruk av flyselskapene som trafikkerer hovedflyplassen.

Det finnes to konkurrerende flyprodusenter som har delt store deler av markedet seg imellom. Den amerikanske flyprodusenten Boeing, og den europeiske flyprodusenten Airbus.

De store lavprisaktørene som det irske Ryanair og norske selskapet Norwegian har begge valgt å operere kun fly fra Boeing i sin flåte. Mens andre selskap som tyske Lufthansa og britiske British Airways har en blanding av fly fra begge produsentene.

Kun en flytype

For å yte en best økonomisk plattform innen driften av et flyselskap, heter det i dag at en enhetsflåte bør være det selskapene satser på, altså fly fra kun en av produsentene. Det er noe av suksessen til blant annet flyselskapet Ryanair.

Årsaken til at de store aktørene har en blandet flåte med flytyper fra flere produsenter, er ofte historisk med avgjørelser gjort gjennom tidene. SAS er også et selskap som har en blanding av flytyper fra både Boeing og Airbus.

Boeing enerådende

Foto: Hangar.no

Foto: Hangar.no

-På Oslo Lufthavn er det en flytype som er overlegen alle andre typer. Boeing 737 er den flytypen som benyttes mest på ruter inn og ut fra Gardermoen. Det er SAS og Norwegian som i stor grad står for statistikken som viser at hele 86 prosent av alle fly som lander og tar av ved hovedflyplassen er av typen Boeing 737, forteller Joachim Westher Andersen som er kommunikasjonssjef ved Oslo Lufthavn. 

De to selskapene har også overvekt av flytypen i sine flyflåter.

Startet i 1967 Flytypen

Boeing 737 ble introdusert så tidlig som i 1967. Det var varianten Boeing 737–100 som ble produsert i rundt 30 eksemplar den gang. Siden har flytypen blitt en av Boeings mest populære flytyper, og over 9000 fly er produsert fram til i dag.

I dag er det Boeing 737-800, av samme type som opereres av Norwegian og SAS, som er den mest brukte varianten på Oslo Lufthavn. En helt ny generasjon av 737 er på trappene til å bli levert, denne går under navnet Boeing 737 MAX. Rundt 1250 Boeing 737 er til enhver tid i luften samtidig på verdensbasis til enhver tid.

Airbus i liten skala

Den europeiske flyprodusenten Airbus har til tider levert flere fly av typen Airbus A320 enn Boeing med sin 737 de siste årene. Men allikevel er det flest 737 å se på landets hovedflyplass. Airbus med sin A320-familie som består av fire varianter, står for knappe fire prosent av trafikken ved Gardermoen. Trafikken ellers fordeler seg nedover i liten skala.

Så til tross for at de fleste europeiske flyselskapene som trafikkerer Gardermoen flyr Airbus-fly toppes statistikken allikevel med Boeing 737, av SAS og Norwegian.

235.000 flybevegelser

Oslo Lufthavn - Foto: Hangar.no

Oslo Lufthavn – Foto: Hangar.no

Oslo Lufthavn har i overkant av 235.000 fly som lander og letter hvert år på flyplassen.

-Av disse er det kun fem prosent som er i statistikken for langdistansefly, altså i klasse med Boeing 787 Dreamliner, slik som Norwegian og flyselskapet Qatar Airways opererer på Gardermoen.Det er også her flyplassen hå­per å kunne få opp statistiske i framtiden, ved å få flere selskap til å starte med langdistanse flyginger og direkteruter til Asia og USA, legger Westher Andersen til.

Til sammenligning har den britiske storflyplassen London Heathrow 472.000 flybevegelser i året, og her er det helt motsatt av Gardermoen, Airbus dominerer med over 75 prosent av flytrafikken ved flyplassen.

Ingen flere artikler