Connect with us

Flyhistorikk

Dette var Norges største tankbil – og den ble brukt for å fylle jumbojets

Publisert

| Dato:

Norges største og til da dyreste tankbil for drivstoff ble tatt i bruk på Oslo Lufthavn Gardermoen 1. desember 1981.

Bilen, en Magirus Deutz, hadde 305 hestekrefter og den ble bygget av Fjeldshus Bruk i Oslo i samarbeide med flydriftsavdeligen på Gardermoen. 

SAS Boeing 747 på Gardermoen . Alle foto via Hangar.no

SAS Boeing 747 på Gardermoen . Alle foto via Hangar.no

Tankbilen vakte oppsikt da den kom og ble presentert med bilder i flere av landets aviser, samt reportasje i Dagsrevyen på NRK. Tankbilen fikk sin faste base på Gardermoen og der måtte den bli, norske veimyndigheter tillot ikke så lange biler på veiene. Med side 23 meter i lengde og en vekt på 73 tonn kostet herligheten 1,7 millioner 1980 kroner.  Omregnet i dagens kroneverdi ville bilen ha kostet over 5 millioner kroner.

Selve tanken bak på bilen kunne ta 68.000 liter drivstoff, og pumpene kunne håndtere 3000 liter i minuttet. En Boeing 747-200 som den gang ble benyttet av SAS på Gardermoen tok som regel i mot 100.000 til 130.000 liter drivstoff for å fylle opp tankene.

Frem til Norol, senere Statoil, fikk den nye tankbilen på plass måtte det benyttes mellom fire og seks tankbiler av ymse salg for å fylle opp jumbojet-flyet før avgang. Nå skulle det holde med tre tankbiler og tre mann mot før fire tankbiler, og to tankbiler til etterfylling.

 

Advertisement

Flyhistorikk

1960: Flyprodusenten Douglas ville produsere 747-look-alike

Publisert

| Dato:

Douglas

På 1960-tallet ønsket flyprodusenten Douglas Aircraft Company, som sto bak DC-10 og DC-9-flyene, å bygge et fraktfly som fort kan minne om Boeings 747.

Det er ikke mange detaljene som er kjent rundt modellen som på bildet viser at det skulle være et fly med fire motorer, og en topp som minner mye om jumboen.  Da Douglas presenterte sine planer for flere flyselskap den gang ble det promotert at flyet skulle veie rundt 500 tonn, kunne frakte 175 tonn gods og skulle kunne fly 7000 kilometer på fule tanker og med fullt lasterom.

Flyet skulle ha en egen innredning for å kunne frakte biler som ble stablet på skrått, som også modellen på bildet viser.

Fra presentasjonen på 1960-tallet leser vi at flyet er fortsatt på tegnebordet, og at dersom det blir stor nok interesse, vil det kunne bygges i 1980-årene for lansering i 1990-årene. Det var den gang planer for 25-30 år frem i tid.

Planene for fraktflyet kom kun få år etter at planene for å bygge om DC-4 fly til ATL-98 fraktfly ble lansert. Ironisk nok var det Douglas som bygget DC-4 flyene, men Aviation Traders som lanserte planene for å bygge om propellflyene til fraktfly med en særegen topp som også kunne minne mye om Boeings 747.

Douglas planer for fraktflyet ala Jumbojet ble skrinlagt i 1970.

Vet du mer om flyet til Douglas eller har informasjon om dette som kan være av interesse for våre lesere så tips oss: post@hangar.no, eller kontakt oss på Facebook. 

 

 

Les mer

Mest lest