Connect with us

Flyindustri

easyJet endrer A320 bestilling til 30 Airbus A321neo!

Publisert

| Dato:

Det britiske selskapet easyJet har endret sin avtale med Airbus om kjøp av Airbus A320neo. Endringen er at selskapet nå skal bytte ut 30 A320neo med den større Airbus A321neo.

Foto: Airbus

easyJet opplyser i en pressemelding at selskapet vil utstyre flyene med 235 seter som gjør at de kan øke kapasiteten inn mot flyplasser der det i dag er problematisk å få flere slots eller øke trafikken på grunn av avgifter og sprengt kapasitet.

Flyselskapet hadde fra før endret sin kjøpsavtale fra Airbus A319 til Airbus A320.

Det første flyet av typen Airbus A321neo vil ankomme selskapet neste år, i sommeren 2018. Det første Airbus A320neo skal inn i flåten til flyselskapet i juni 2017.

Nyheten kommer samme dag som det er gjort kjent at flyselskapet har lagt bak seg en en katastrofal vintersesong. Med et økonomisk tap på 212 millioner britiske pund, mot 21 millioner året før, er det krise for det britiske lavkostselskapet.

Advertisement

Flyindustri

Emirates tok hevn på Airbus ved å bestille Dreamlinere – og droppe flere A380!

Publisert

| Dato:

Foto: Hans O. Nyborg

Dubai Air Show er over, og det ikke uten at det ble et stort drama i kulissene, noe Emirates Airlines og Airbus sørget for. Hele bransjen innen luftfarten ble overrasket over at Emirates annonserte i Hamburg for et par uker siden en mulig ny kjøpskontrakt for Airbus A380.

Kontrakten var ventet å bli annonsert under flydagene i Dubai denne uken, det varte og gikk uten at noen slik kontrakt kom. Derimot kom sjokket i løpet av uken, Emirates hadde inngått avtale med Boeing om kjøp av Dreamlineren, til tross for selskapets egen flåteplan med kun Boeing 777 og Airbus A380 som flytyper, skriver avisen Arabian Business.

Nå kommer det frem i arabiske medier at det har foregått det reneste dramaet i kulissene under den stekende solen i Dubai. Samtalene med Airbus på starten av uken gikk ut på at Emirates ønsket at produsenten skulle ta de eldste Airbus A380 selskapet har i sin flåte, i innbytte for nye fly.

LES MER HER: EMIRATES BER AIRBUS TA TILBAKE BRUKTE A380

Det smakte ikke godt for Airbus som vet at de ikke har kunder for de snart åtte år gamle Airbus A380. På trappene lå en avtale for kjøp av inntil 40 nye Airbus A380 som ville gi Emirates over 178 Airbus A380 totalt i flåten gjennom tidene. Den avtalen ser det nå ut som ikke blir noe av. 

Emirates valgte etter møtene med Airbus og gå til forhandlingsbordet med Boeing, og rett i ansiktet på forhandlere fra Airbus ble en avtale om kjøp av 40 Boeing 787 Dreamlinere.

LES MER HER: EMIRATES BESTILLER 40 DREAMLINERE

MER ENN BARE EN HAVARERT KJØPSAVTALE FOR AIRBUS

For Airbus betyr det at produsenten mistet avtalen om nye Airbus A380 lang mer enn bare en kontrakt som gikk i vasken. Det blir heller snakk opp et oppvaskmøte på ett av kontorene i Toulouse mandag morgen, den havarerte avtalen kan bety slutten for produksjonen av kjempeflyene lenge før Airbus hadde sett for seg.

Gjennom de siste ukene etter at en mulig ny avtale om A380 bestilling ble kjent, har Airbus gitt klare tegn på at det vil sørge for at flytypen blir produsert de neste ti årene. Det er ikke lengre tilfellet nå. 

På en annen side er også det at avtalen gikk i vasken en av årets nedturer for salgssjefen i Airbus, den kjente John Leahy, som med en ny A380-avtale i boks under Dubai Air Show skulle se frem til pensjonstiden etter 1. januar vel vitende om at han reddet Airbus A380-programmet i siste liten. 

Nå skriver arabiske aviser at Leahys selvsikkerhet rundt avtalen og at denne så godt som var i boks har blitt en pinlig affære for produsenten.

Etter at Dubai Air Show er over snakkes det stortsett bare om hvordan Emirates tok rotta på Airbus, og valgte å ta hevn på produsenten ved å bestille fly fra konkurrenten. I følge Arabian Business skal ikke flyselskapet ha hatt noen planer før Dubai Air Show om å bestille Dreamlinere, og aller minst annonsere en slik avtale denne uken. Dette skulle være Airbus stor uke, men det skulle snu seg til å bli Boeings store uken i stedet for.

 

Les mer

Mest lest