Pilotene som fløy Boeing 777 flyet fra Emirates som havarerte i Dubai 3. august i år forsøkte å avbryte landingen da det meste gikk galt. Det kommer frem i den første rapporten fra havarikommisjonen i Emiratene.

I dag ble det første av flere rapporter etter havariet publisert.  Emirates rute EK521 fra Thiruvananthapuram i India hadde med seg 300 passasjerer da det krasjlandet 3. august i år. Havarirapporten som er en foreløpig rapport, slår fast at pilotene valgte å avbryte landingen da vinden raskt skiftet fra motvind til kraftig medvind.

Boeing 777 flyet hadde samtlige av flyets midtre hjul nede på rullebanen da pilotene bestemte seg for å avbryte landingen. Flyets ferdskriver har registrert at hjulene på midten av flyet tok ned i asfalten rundt 1100 meter fra starten av rullebanen, nesehjulet var aldri nede i bakken. Pilotene ba om klarering til å ta av igjen og dette fikk de lov til av flygelederen i tårnet.

Kom 25 meter opp i lufta før det gikk nedover igjen

Pilotene løftet flyet opp igjen og det klarte å komme seg 25 meter opp i luften over rullebanen, før det fikk kraftig medvind og sank sakte ned mot rullebanen igjen. På dette tidspunktet hadde pilotene valgt å trekke inn understellet med hjulene og disse var derfor på vei inn i flyets hjulvelv da det gikk fryktelig galt.

Rapporten peker her på at  pilotene i de få sekundene det tok fra flyet startet å synke ned mot bakken igjen og til det traff rullebanen oppdaget at flyets hastighet var i ferd med å minske raskt. Pilotene ga alt de kunne av kraft til motorene men da motorene responderte var flyets underside bare ett sekund fra å treffe rullebanen.

Så smalt det og flyet traff bakken med hjulene nesten helt inne i flykroppen. Den ene motoren knakk av flyet i det den traff rullebanen og tok fyr straks.

Kritisk til evakueringen

Havarikommisjonen er kritiske i rapporten til at flere av passasjerene hadde tatt med seg alt de hadde av håndbagasje under evakueringen. Mannskapet i kabinen hadde gitt orde til passasjerene om å la alle personlig eiendeler bli liggende igjen, men dette ble ikke etterfulgt av en rekke passasjerer.

Det er også påpekt at flere av de kabinansatte ikke fikk med seg ordren om å evakuere flyet, men fra sine stasjoner kunne de observere at flere av kollegene startet med å evakuere flyet, og satt dermed i gang med samme prosedyrer.

Kun 23 av passasjerene fikk alvorlige skader men ingen av de som var ombord omkom, en brannmann som var med på slukningsarbeidet av flyvraket som tok fyr etter evakueringen døde av skader han ble pådratt på stedet etter en mindre eksplosjon.

 

 

Ingen flere artikler