Finnair lanserte sin første Airbus A350 på ruten mellom Helsinki og Amsterdam fredag denne uken. Flyet skal gå på ruter til Asia men før dette skjer vil selskapet bruke flyet på ruter i Europa. Dette får å trene opp mannskapet ombord som skal bli vant til hvordan flyet fungerer.

Vi ble med dagens andre flyvning fra Helsinki til Oslo Lufthavn. En flytur på en time og femten minutt.

Finnair er det første flyselskapet som får levert flytypen i Europa.

Setene i Business-klasse er i god klasse hva angår comfort - Foto: Hangar.no

Setene i Business-klasse er i god klasse hva angår comfort – Foto: Hangar.no

 

 

 

Vi skal fly business-klasse og har fått tildelt sete 5H på denne flyvningen. Det som møter oss ved ombordstigning er de lyse fargene, og at her går det som selskapet selv liker å fremheve i nordiske inspirerte farger.

En god velkomst ombord, og med tilhørende hodetelefoner fra BOSE! Foto: Hangar.no

En god velkomst ombord, og med tilhørende hodetelefoner fra BOSE! Foto: Hangar.no

Airbus A350 kan på mange måter sammenlignes med Boeing 787 Dreamliner i det den har mange av de samme inspirerte delene av et interiør. Vi har sett det før, lys som kan legges i alle regnbuens farger, eget nattlys med stjernehimmel, ja til og med nordlyset kan simuleres oppe i taket i kabinen på denne Airbus-maskinen. Et system som er utviklet av dSigne Verti Kvivi & Co hvor det å skape nok rom og opplevelse av god plass har stått i sentrum.

Finnair har utviklet sitt eget IFE-system med hjelp av Panasonic-skjermer - Foto: Hangar.no

Finnair har utviklet sitt eget IFE-system med hjelp av Panasonic-skjermer – Foto: Hangar.no

I businessklasse legger vi merke til at skjermen for underholdningssystemet er særklasse. Med skjermer fra Panasonic er det duket for en premiere av et system som ikke er kjøpt fra hyllemeter hos leverandører som du finner hos British Airways, Lufthansa og ja til og med Norwegian. Her er det et system som er utviklet av Finnair på egen hånd med ti nyansatte utviklere som til en hver tid oppdaterer og oppgraderer systemet.

LES EGEN NETTSAK OM FINNAIRS NYE IFE-SYSTEM

Med en konfigurasjon i business på 1-2-1 er det lagt opp til 46 seter i kabindelen helt fremst, mens økonomi-comfort-klassen har fått 43 seter.

I businessklasse er det det lagt opp til gratis wi-fi hvor det står klar en access-kode på skjermen når du setter deg ned. En stor skjerm med nok informasjon til å underholde deg i ti til tolv timer på en flytur mellom Finland og et av de asiatiske landene.

Vi legger merke til at selv om du deler men sidepassasjeren på to i midten av flyet er du allikevel godt skjermet fra din medpassasjer, noe som kommer godt med. Du får en følelse av reise alene uten å se andre medpassasjerer rundt deg. Det vil si du må reise deg godt opp i setet for å kunne se andre.

Rundt oss ser vi et panel for å styre lys, underholdningssystemet, setet og selvsagt tilkalling av flypersonalet.

Det er god plass til bena, setet er godt å sitte i og vil en ha ro og stille rundt seg er det gode muligheter for det.

Finnair Airbus A350 lander på Oslo Lufthavn - Foto: Jan Kåre Folstad

Finnair Airbus A350 lander på Oslo Lufthavn – Foto: Jan Kåre Folstad

Vårt inntrykk selv om dette kun er en kort tur er at flyet er stille og rolig, det skal mye til før du hører andre lyder som motorlyd eller de tradisjonelle lydene du hører på store passasjerfly.

Luften ombord skal ilegges et ekstra poeng. Vi har kjent det litt spesielle luften ombord i en Dreamliner, her på Airbus nye stolthet må vi si at luften er god å puste den kjennes på mange måter som frisk luft utenfra.

Airbus A350 flyet har kameraer som viser deg utsikten fra flyets haleparti samt fra understellet under flyet, artige visninger vi tidligere har sett på Airbus A380 og som nå er videreført på 350.

Bagasjehyllene på Business-klasse kunne med fordel ha vært større, vi opplever med en standard koffert at disse er små og med begrenset plass. Også fordi vi sitter i midten av kabinen og må legge bagasjen i hylla på andre siden av midtgangen, der det allerede er fylt godt opp av våre medpassasjerer.

Ettersom dette er første flyvningen for flere av personalet ombord skal vi la det komme dem til gode da vi ikke kommer oss ut av menyen på underholdningssystemet på skjermen. Men etter litt frem og tilbake får vi god hjelp og kommer oss videre.

Økonomiklasse - A350 Finnair - Foto: Hangar.no

Økonomiklasse – A350 Finnair – Foto: Hangar.no

Økonomiklasse

Vi må ta en tur bak og se nærmere på økonomiklassen. Her er det lagt opp til en setekonfigurasjon på 3-3-3 med god plass til å være en slik type klasse. Vi ser at her er det bedre plass en vi har opplevd på Lufthansa og British Airways. Nå har også Finnair valgt å hive ut en seterad for å gi passasjerer bedre plass i økonomiklassen.

Skjermene er stor og tilbyr mye av det samme som i Business-klasse. Internett er ikke gratis her men koster 5 euro per time, eller 15 euro for hele flyturen.

Vi er svært fornøyde med hvordan Airbus har innredet flyet og vi tror Finnair vil nyte godt av sin promotering av den nye flyturen.

Vi kaster terning og den lander på 5.

Økonomiklasse på A350 hos Finnair - Foto: Hans O. Nyborg /Hangar.no

Økonomiklasse på A350 hos Finnair – Foto: Hans O. Nyborg /Hangar.no

 

God reise på terningkast fem - Foto: Hangar.no

God reise på terningkast fem – Foto: Hangar.no

 

 

 

Ingen flere artikler