EU har sett seg lei på at amerikanske myndigheter fortsetter å trenere og å dra ut søknadstiden for Norwegian Air International. Det er snart to år siden flyselskapet søkte om å få en DOT-godkjennelse for flyvninger mellom Europa og USA.

I juni 2015 advarte EU myndighetene i USA om at treneringen var et brudd på Open Skies-avtalen mellom USA og Europa.

Nå har ledelsen i Brussel sett seg lei på at det ikke skjer noe i saken og har i et brev til det amerikanske transportdepartementet advart om at EU nå vurderer alle opsjoner rundt avtalen Open Skies. EU truer med å sende saken over til forliksrådet for saker rundt samarbeide mellom USA og EU, og dermed tvinge transportdepartementet til forhandlingsbordet enten de vil eller ikke.

EU er også klar for å sende saken til en domstol dersom det ikke skjer noe videre i saken snarlig. Den europeiske transport kommissæren, Violeta Bulc, skriver i en pressemelding at hun deltar denne uken i møter med amerikanske myndigheter i Washington D.C. og at det kun kan komme et utfall av denne saken, at Norwegian Air International blir tildelt konsesjon i henhold til Open Skies-avtalen.

Irske myndigheter har også presset på både EU og amerikanske myndigheter etter at NAI valgte å utsette oppstarten av en ny rute fra Cork, på grunn av manglende godkjennelse fra USA.

I følge nyhetsbyrået Reuters oppfyller Norwegian nå alle kravene til en DOT-lisens og derfor vil det være et direkte brudd på Open Skies-avtalen mellom USA og Europa skulle flyselskapet til slutt få nei.

For amerikanske myndigheter sitter et ja til Norwegian langt inne, flere av de store flyselskapene har protestert stort og mener en godkjennelse vil sette amerikanske arbeidsplasser i fare og at flyselskapene må si opp flere tusen.