Connect with us

Hendelser

Finland testet missiler etter MH17-ulykken

Publisert

| Dato:

Finske myndigheter bekrefter at Finland har bidratt med test av missiler etter ulykken med Malaysian Airlines rute MH17 i Øst Ukraina i juli 2014.

Det har florert med rykter rundt det som skal ha vært en rekke tester av missiler for å avgjøre hva som traff Boeing 777 flyet hvor 298 personer omkom.

Den finske kringkasteren YLE skriver i dag at selve tidspunktet for testene er klassifisert som hemmelig i Finland, men det bekreftes at testene ble gjennomført for to år siden slik opplysningene som nå har lekket ut tilsier.

Det var havarikommisjonen i Nederland og det finske forsvaret som gjennomførte en rekke missiltester mot objekter for å avgjøre skadeomfanget og spor som oppstår etter et treff.

Nederland og Finland har en tett samarbeidsavtale rundt bistand til krimsaker i begge landene. Testene som ble gjennomført skal være avgjørende for at det ble funnet frem til at missilet som traff flyet, var en russisk produsert missil, melder YLE.

 

Foto: Dutch Safety Board

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest