Connect with us

Internasjonalt

Fire timers flytur ble 30 timers mareritt

Publisert

| Dato:

Det hele startet denne uken som en helt ordinær flyvning for passasjerer på Delta Air Lines rute mellom Punta Cana i den Dominikanske Republikk og John F. Kennedy-flyplassen i New York.

Fire timer skulle flyvningen ta, men lite ante alle ombord at det skulle gå over 30 timer før de kom fram til sin destinasjon.

FØRSTE LANDING

Da flyet av typen Boeing 767 nærmet seg New York ble turbulensen flyet fikk så ille at passasjerer og mannskap ble ristet mer en nok, mange av de reisende fikk god bruk for spyposene i lommen i setet fora dem.

Like før landing fikk passasjerene beskjed fra cockpit om at det var umulig å lande i New York på grunn av det dårlige været i området. Sikten var null og utstyret på rullebanene ved John F. Kenendy-flyplassen hadde problemer med å fungere normalt.

ANDRE LANDING 

Det ble derfor besluttet å lande flyet på flyplassen ved Manchester i New Hampshire. Der måtte alle ombord overnatte i påvente av bedre vær og at mannskapet måtte sove på grunn av arbeidstidsbestemmelsene.

Flyplassen i Manchester er ikke utstyrt for å ta i mot internasjonale flyvninger så ingen tollere, ingen store muligheter for de-icing en Boeing 767.

Problemene tårnet seg opp for de 160 ombord.

TREDJE LANDING

Torsdag morgen ble det gjort klart for å fly til New York igjen, men først kom ingen av passasjerene ombord fordi bakkemannskapet hadde problemer med å få en trapp som var høy nok til å nå opp til døren på flyet. Etter noe kreative løsninger ble det endelig boarding for alle de 160.

Nå måtte flyet de-ices og dette var ingen lett match for flyplassens mindre utstyr for denne typen jobb. Da begynte tiden å løpe ut for mannskapet i forhold til den maksimum-tid de kan fly.

Vel på vei mot New York, dag to av reisen, kom beskjed om at været var blitt dårlig igjen i New York slik at flyet måtte mellomlande i Boston.

Der ventet en uventet situasjon – bakkemannskapet på flyplassen nektet å la kabinpersonellet åpne døren til Boeing 767, og ingen fikk forlate flyet.

Kapteinen forhandlet med flyplassen i lengre tid og krevde til slutt at flyplassen ordnet opp i situasjonen og lot alle komme ut av flyet.

Til slutt fikk alle forlate flyet mot å registrere seg ved utgangen av flyet, hvilket sete de satt i og deres navn og nasjonalitet.

FJERDE LANDING

Med en reise som nærmet seg 30 timer ble det til slutt avgang fra Boston til New York med bedre vær og flyplassen klar for landing. Fredag kom endelig samtlige passasjerer fram til sin destinasjon. Flyet hadde under de to fagene ikke blitt vasket, rengjort eller fått påfyll av mer enn drikke til de ombord i følge meldinger fra passasjerer som er lagt ut på Twitter.

Delta Airlines la ut følgende på Twitter denne uken;

“Delta flight 944 from Punta Cana was unable to land at JFK due to runway conditions and inclement weather in the New York area. The flight diverted to Manchester, New Hampshire, where it remained overnight to comply with mandated crew rest requirements. The flight redeparted for JFK the following day as Delta flight 9929 but diverted to Boston as a result of severe weather in New York. With improving conditions, the flight arrived at JFK before 8 p.m. EST Tuesday.”

Advertisement

Internasjonalt

Airbus A330 beskutt på flyplass i Tripoli – satt på bakken i lengre tid

Publisert

| Dato:

Foto: Libyan Airlines

Et Airbus A330-200 fly (5A-LAR) hos flyselskapet Libyan Airlines ble for få dager siden truffet ev en rekke skudd i forbindelse med skyting på flyplassen i Tripoli.

Flyselskapet operer ut fra en av de farligste flyplassen i verden og 17. oktober måtte flyplassen evakueres og stenges i 48 timer mens det foregikk kamper inne og utenfor terminalene.

I følge Ch-aviation har flyselskapet måtte sette Airbus-flyet på bakken for omfattende vedlikehold etter at det har fått en rekk hull i skroget.

I 2016 ble ett Airbus-fly skutt i stykker på flyplassen og i 2014 ble ett helt nytt Airbus A330-fly ødelagt av raketter på samme flyplass.

Les mer

Mest lest