Connect with us

Internasjonalt

Første operatør av 737 MAX kan miste godkjennelse

Publisert

| Dato:

Flyselskapet Malindo Air (Batik Air Malaysia)  står i fare for å miste den operative godkjennelsen til å fly.

Selskapet med base i Kuala Lumper skylder over 16.4 millioner USD i ubetalte avgifter på flyplasser i hjemlandet Malaysia. Nå krever en rekke politikere i landet at selskapet bli innkrevd for disse avgiftene øyeblikkelig og at lisensen inndras. Transportdepartementet i landet har startet å se på saken og har bekreftet overfor en rekke lokale medier at selskapet kan miste sin godkjennelse til å fly dersom ikke avgiftene betales.

Selskapet har operert som to forskjellige selskap, Malindo Air og Batik Air Malaysia, begge selskapen skal være i ferd med å bli slått sammen til ett og samme flyselskap. Det er selskapet Lion Air som eier og står bak begge de to lavkostselskapene som nå er ett og samme selskap.

Batik Malaysia mottok for få måneder siden den aller første Boeing 737 MAX 8 som den amerikanske produsenten har levert fra seg. Totalt opererer Batik tre slike MAX-fly i dag, mens Malindo Air frem til for kort tid siden opererte kun Boeing 737-800 og 900.

Sammenblandingen av de to selskapene samt Batik Indonesia har skapt mye forvirrelese i Malaysia og en rekke lokale medier har meldt frem og tilbake om sammenslåing av de to selskapene. Selv skriver selskapene i en pressemelding:

  “We, Malindo Air (Batik Air Malaysia) will be the international link within the Lion Air group while the existing Batik Air Indonesia will continue to serve the Indonesian market and it is a full service carrier. We will promote Batik Air Malaysia brand across the 16 countries we operated in, and this will be a boost to our country, heritage and culture,’

Advertisement

Internasjonalt

Forbud mot bærbare datamaskiner i innsjekket bagasje kan bli innført fra nyttår

Publisert

| Dato:

Illustrasjon

Før sommeren i år ble det innført forbud mot å ta med seg bærbare datamaskiner ombord i kabinen på passasjerfly som skulle inn og ut av en rekke land. Nå er det på trappene ett nytt forbud mot å ha med seg datamaskinene i innsjekket bagasje.

Forbudet som gjorde at laptoper måtte legges i bagasjen som ble sjekket inn, ble raskt fjernet etter at det ble innført internasjonale regler for hvordan sikkerhetskontrollen skal utføres. Nye regler skulle sørge for at eksplosiver i laptoper, som kunne styres med fjernkontroll, bedre skulle kunne bli avdekket under røntgenmaskinene på flyplassene.

Problemet med at alle laptoper måtte legges i innsjekket bagasje er at lithiumbatteriene fort kunne overopphetet og det igjen kunne føre til brann.  Nå skal  International Civil Aviation Organisation (ICAO) behandle et forslag om innføring av forbud mot laptoper i bagasje som sjekkes inn. Det er på et møte i slutten av oktober at det kan komme et slikt forbud som vil gjelde allerede fra nyttår av.

En lang rekke tilfeller av at batterier i mobiler og laptoper har tatt fyr ombord i fly, det tvinger nå frem et forbud heter det i følge Reuters.

ICAO viser til at dagens brannslukker i bagasjerommene på en lang rekke flytyper ikke er gode nok til å kunne slukke en brann som følger av at et batteri av denne typen tar fyr. Det kan får katastrofale følger for flyet og passasjerer og ansatte heter det.

Les mer

Mest lest