Connect with us

Helikoptere

Første Sikorsky S-92 landet på Statoils nye oljefelt

Publisert

| Dato:

Det første Sikorsky S-92 helikoptret fra CHC Helicopter landet torsdag på Statoils nye borefelt Mariner field på den britiske sokkelen.

Dette er første flyvningen som utføres til det nye oljefeltet som Statoil UK åpnet for kun kort tid siden.

I følge Scandinavian Oil Gas Magazine fikk Statoil konsesjon for drift av feltet i 2014. Nå som dette står klart for Statoil å ta i bruk skal det opereres de neste fem årene med mulighet for utvidelse med ytterligere tre år.

Det første Sikorsky S-92 helikoptret tok av fra Aberdeen flyplass i går med kurs for Mariner B Floating Storage Unit som ligger rundt 250 kilometer nordøst for kysten av Skottland.

 

Foto: Wikipedia

Advertisement

Helikoptere

Ny rapport: Helikopter mistet motorkraft, veltet under nødlanding ved Sognefjorden

Publisert

| Dato:

Statens havarikommisjon på Kjeller ved Lillestrøm har i dag sluppet sin rapport etter en helikopterulykke ved Sognefjorden i juni 2016.

I rapporten skriver kommisjonen at en gruppe på fem tyske helikoptre, tre R44 og to R22 ble benyttet på en ferietur i Sverige og Norge. Den aktuelle dagen hadde følget startet fra Øye Hotell i Nordangsdalen på Sunnmøre med intensjon om å fly til Sognefjorden Hotell i Leikanger i Sogn og Fjordane.

Foto: SHT

Underveis landet de på Førde Lufthavn Bringeland for å fylle drivstoff, slik at de neste dag kunne fly direkte til Geilo fra Sognefjorden Hotell. Etter avgang fra Førde Lufthavn fløy følget sørover mot Arnafjorden på sørsiden av Sognefjorden i en høyde av ca. 3 000 ft. I dette området fløy helikoptrene i sørøstlig retning og klatret for å fly over et fjellparti. De to R22 helikoptrene ble liggende etter R44 helikoptrene på grunn av forskjellig ytelse. I en høyde av ca 3 800 ft. flatet D-HTIK ut. I dette området hadde terrenget en høyde på ca. 3 700 ft. (ca. 1 130 meter) over havet. Etter utflatingen mistet motoren gradvis effekt, og varsel om lavt rotor turtall kom på. Fartøysjefen besluttet å gjøre en nødlanding.

Terrenget i området var svakt hellende mot nord med noen flate partier, og et av disse feltene ble valgt for landing. På grunn av den reduserte motoreffekten ble det en hard landing. Det venstre understellet knakk og helikopteret veltet mot venstre. Rotoren slo i bakken og det oppstod omfattende skader på helikopteret.

Fartøysjefen stoppet motoren og slo av bensintilførselen. Fartøysjef og passasjer evakuerte deretter helikopteret. Nødpeilesender ble ikke aktivert, men fartøysjefen kalte opp sine venner i de andre helikoptrene, som fløy et stykke foran, på helikopterets VHF radio. De snudde, og landet i nærheten av det forulykkede helikopteret. For å unngå at bensin rant ut av tankene ble helikopteret «rettet opp» slik at det ikke lå på siden, se figur 2. Både passasjer og fartøysjef ble fløyet til hotellet i Leikanger med en av de tre R44 helikoptrene i følget.

Konklusjonen til Havarikommisjonen går i retning av at forgasservarme ikke ble benyttet til tross for at værmeldingen tilsa at dette burde ha blitt benyttet.

Rapporten konkluderer med;

 Forgasservarme ble ikke benyttet.
 SHT mener at det observerte tapet av motoreffekt mest sannsynlig er forårsaket av forgasserising. Det er ikke funnet feil på hverken motor eller tenningssystem.
 Valg av flyhøyde over terreng med fordamping fra snøflater utsatte helikopteret for lokale variasjoner av luftfuktighet, noe som økte risikoen for forgasserising.
 I dette tilfellet kan det også synes som valg av høyde over terreng og flygetrase har gitt fartøysjefen små muligheter til å gjøre annet enn å foreta nødlanding før tap av rotorturtall hadde medført kontrollproblemer.

Les mer

Mest lest