Onsdag 18. juli 1984 ble en dag hvor bakkemannskapet på charterflyplassen på Gardermoen gikk hjem om kvelden, og bare ville glemme den dagen helt.

Denne dagen sto vinden på med kraftige pust fra nord, noe flygeledere i tårnet på Gardermoen ikke hadde som en favoritt vindretning.  Hele 75 prosent av alle flyavgangene på Gardermoen gikk nemlig mot sør, når en sjelden gang dette måtte skje mot nord, var det en rekke begrensninger på hvordan flyene kunne kjøre nedover rullebanen for så å snu på et lite område.

Skulle til Canada

Problemområdet på Gardermoen for flyene frem til 1985. Foto: Romerikes Blad

Problemområdet på Gardermoen for flyene frem til 1985. Foto: Romerikes Blad

Denne dagen skulle et DC-8-62 fly fra Scanair fly 158 passasjerer til Vancouver i Canada. Flyet hadde med seg 63 tonn drivstoff ombord og den svenske kapteinen ombord valgte å takse så langt ned han klarte å få DC-8 maskinen mot enden av rullebanen på Gardermoen. Når pilotene snur det enorme DC-8 flyet, stanser det helt opp, og står bom fast.

Det skulle vise seg at pilotene hadde kjørt flyet 135 meter over den tillatte terskelen før snu og snuoperasjonen ble igangsatt. Dermed var det gjort, et DC-8 fly fylt opp med passasjerer og mannskap satt fast og sperret rullebanen for bruk.

-Det er ingen tvil om at flyet befant seg på et område hvor det absolutt ikke skulle ha vært. Om lag 175 meter ytterst på stripa i sør er det et svært dårlig fundament og det er dårlig bæreevne for et fly som er så tungt som en DC-8. Dette er tydelig merket i pilotenes AIP, altså kartverket som viser banens beskaffenhet og tilstand, fortalte assisterende flyplassjef Erik Gill til Romerikes Blad dagen derpå. 

Hjulene gikk rett gjennom asfalten

Ved inspeksjon på flyet skulle det vise seg at det hadde kjørt både nesehjulet og deler av det midtre hjulsettet rett gjennom asfalten, og ned i løs masse under denne. Samtlige av passasjerene måtte dermed ut av flyet, og drivstoffet måtte tømmes fra drivstofftakene før flyet kunne jekkes opp igjen.

Flyet satte seg fast rundt klokken 13.37 og det skulle ta neste tre timer å få tømt flyet samt å få det jekket opp og fraktet tilbake til terminalen.

Måtte på hotell på Hamar

Passasjerene som først måtte vente i terminalen fikk beskjed etter fire timer at de måtte innlosjeres på et hotell, lite ante de at bussen tok dem til et hotell på Hamar. Pilotene ble kjørt i buss til Holmenkollen Park Hotell og måtte her sammen med resten av mannskapet hvile ut til neste dag før flyet på nytt kunne ta fatt på turen til Canada.

Torsdag morgen ble det avgang 06.30 med noen svært så trette passasjerer som hadde måtte ta turen fra Hamar på natten.

Så kom Caravellen

Mens DC-8 flyet sto godt plassert i enden av rullebanen, blir det gitt beskjed til innkommende fly at Gardermoen er stengt og at flyene må omdirigeres til Fornebu. Da har en Caravelle fra Sterling Airways som allerede på dette tidspunktet hadde sirkulert over Gardermoen i påvente av å få lande.

Flygeledere i tårnet på Gardermoen tror nå samtlige fly er på vei til Fornebu, men så dukker Caravellen opp i horisonten og med kurs rett for rullebanen der DC-8 flyet står.

Flyets hjulsett satte seg fast 25 cm. ned i underlaget. Foto: Romerikes Blad

Flyets hjulsett satte seg fast 25 cm. ned i underlaget. Foto: Romerikes Blad

Mens bakkemannskapet holder på for fullt å få DC-8 flyet opp av hullene i bakken, så dundrer Caravellen, stappfull av britiske charterturister, over hodene på bakkemannskapet og halen på Scanairflyet. Like etter lander det på rullebanen.

Det skulle vise seg at Caravelle-flyet var svært nær ved å slippe opp for drivstoff og pilotene ga beskjed etter landing at de ikke ville ha klart å gå til Fornebu med det de hadde igjen på tankene.

Dermed ble det igangsatt landing på Gardermoen stikk i strid med alle gjeldene regler.

Flyplassjefen Erik Gill ville allikevel støtte flygerne i at de bare måtte lande, da det var en nødvendig nødssituasjon heter det i avisen Romerikes Blad.

Flere slike hendelser

Det var i 1984 bare to år siden en Boeing 747 fra Northwest Airlines satte seg fast på samme sted som SAS-DC-8 flyet i 1984. Gardermoen manglet på denne tiden en egen taksebane ved siden av rullebanen, som gjorde at flyene måtte takse ned rullebanen og snu i enden av denne. Det var her flyene måtte vise forsiktighet i sørenden av Gardermoen.

Det tok tre timer å få flyet opp igjen fra hullene i asfaltdekket.

Det tok tre timer å få flyet opp igjen fra hullene i asfaltdekket.

Ingen flere artikler