FlyViking ble droppet helt av Samferdselsdepartementet og ble ikke tatt med i vurderingen av konsesjon for flyruter i Finnmark. Gründer bak det nye flyselskapet, Ola Giæver jr. er svært skuffet over dumpingen.

-FlyViking var nærmere 60 millioner under Widerøe på Finnmarksrutene, men Samferdselsdepartementet fikk det travelt med å tildele kontrakten, sier Ola Giæver jr. til Hangar.no.

Giæver mener departementet helt fint kunne ha ventet i de fire ukene det tok å få alle papirer i orde. Han mener Staten kunne ha spart rundt 100 millioner kroner på å velge Fly Viking.  Hverken det danske flyselskapet DAT eller FlyViking nådde opp på Widerøes anbud i følge departementet.

Samtidig går Giæver langt i å antyde at årsaken til at det drøyde med å få på plass lisensen var på grunn av at Widerøes angivelige skal ha «hindret» personer i å forlate selskapet for å begynne hos FlyViking;

– Grunnen til at vi ikke fikk tildelt lisens var alle «skremme-brevene» Widerøe sendte mine ansatte, som skulle jobbe for FlyViking, de måtte da trekke seg fra FlyViking, sier Giæver. På spørsmål om innholdet i brevene ønsker han ikke å dele dett med pressen nå.

Widerøe på sin side stiller seg helt uforstående til brevene Giæver viser til.

-Vi er ikke kjent med at det har gått noen brev fra Widerøe til ansatte i FlyViking, så dette kan vi ikke kommentere, sier Direktør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll til Hangar.no.

FlyViking leverte laveste anbud på rutene langs kysten av Finnmark. Giævers selskap leverte også et tilbud rundt 10 millioner over Widerøes pris på ruten mellom Tromsø-Sørkjosen-Hasvik-og Hammerfest, problemet her var at FlyVikings tilbud var en lavere pris for de to rutene samlet.

På ruten Svolvær til Bodø, Leknes til Bodø og Røst til Bodø lå Widerøe rundt 100 millioner under tilbudet fra FlyViking.

Til nettstedet Nord24 sier Giæver i dag at selskapet hans henter sitt første fly nå, og at det ikke forandrer noe for fremtiden at rutene i Nord-Norge ikke gikk i deres favør.

 

Fotos: Ola Giæver jr.