Den danske havrikommiskonen HCL slapp denne uken sin endelige rapport rundt en alvorlig hendelse på flyplassen i Karup i januar i år.

Et ATR-72-202 fly fra det danske selskapet Danish Air Transport, DAT, var i ferd med å ta av på siden av selve rullebanen da det måtte avbryte avgangen. Underveis tok det med seg og kjørte ned en rekke lys langs den ene siden av rullebane 27L.

Rute DX-171 var i ferd med å skulle fly fra Karup til København 25. januar i år ved 061.5 tiden om morgenen. Underveis til rullebanen, i dårlig belysning og dårlig vær, valgte pilotene feil vei og valgt å følge rullebanelysene på den ene siden av rullebanen, i stedet for lysene som går langs midten av rullebanen.

Etter at pilotene fikk klarering til å ta av skal flyet ha beveget seg nedover lange siden av rullebanen, og samtidig revet med seg en rekke av lysene som var montert her.

Pilotene merket på flyet at det stadig støtte inn i noe og valgte å avbryte avgangen og stanse flyet helt opp. Flyet returnerte til terminalen ved Karup. Flyet fikk skader på lysene i nesehjulet, begge nesehjulslukene, to propellblader, deler av flyskroget og hjulene på flyet.

Konklusjon

Den danske havarikommisjonen har nå lasert den endelig rapporten som er delt i årsak og ansvar.

HCL peker på at det er flere faktorer som utgjorde at pilotene gjorde en alvorlig feil. Selv om pilotene var vant til å operere på flyplassen viser kommisjonen til at mørket og været på tiden flyet skulle ta av var delvis skyld, men også at rullebanen og taksbanene mangler nødvendig merking på hvor flyene skal takse er en grunn.

To andre årsaker er at mannskapet fortsatt hold på med sjekklisten da de takset feil på vei til rullebane, og at mannskapet hadde fatigue-faktorer.

Pilotene burde ha fullført sjekklisten før de forlot terminalen, og konsentrert seg om å takse riktig vei, skriver havarikommisjonen i sin rapport.

Manglende merking

Flyplassen ved Karup får også merknad om at veien fram til midtstreken på rullebanen er umerket og burde ha klare merker på hvordan en kommer seg dit og hvor den befinner seg.

Hendelsen med DAT-flyet er kategorisert som svært alvorlig.

Foto: HCL

Foto: HCL

Ingen flere artikler