Pilotene ombord på et Super Puma helikopter tilhørende selskapet CHC fulgte ikke med på viktige instrumenter da ulykken ble et faktum 23. august 2013 i Nordsjøen. Det konkluderer en havarirapport som er gjort offentlig denne uken.

Helikopteret hadde med seg 16 passasjerer og et mannskap på to da det var på vei fra en oljeplattform i Nordsjøen til Sumburgh flyplass ved Shettlandsøyene.

Rundt 1,7 nautiske mil fra Shetlandsøyene gikk det meste galt for mannskapet, andrepiloten som skulle sørge for å følge med på farten til helikopteret fulgte ikke med og oppdaget ikke at farten gikk ned samtidig som de mistet høyde.

Det var først da helikopteret var få meter over havoverflaten at begge pilotene ble klar over at de hadde mistet mye av farten framover og høyden. Da var det alt for sent og helikopteret styrtet ned i havet. Da helikopteret traff vannet tok det kun få sekunder før hele cockpiten og kabinen ble fylt opp og hele flykroppen snurret rundt og ble liggende opp ned.

I følge den britiske havarikommisjonen Air Accidents Investigation Branch (AAIB) skal pilotene ha blitt for opptatt med å se ut, for å finne visuelle referansepunkter, som kunne assistere dem i å lande på riktig sted.

Havarikommisjonen sier at det ble utløst en advarsel i cockpit om at høyden var under 90 meter fra havoverflaten men dette skal ikke ha vært nok til at de to pilotene responderte raskt nok.

Fire av passasjerene omkom og druknet i ulykken mens tolv andre samt de to pilotene overlevde. Helikopteret sank ikke som følger av de oppblåsbare putene som holdt det flytende. To av de som omkom klarte ikke å komme seg ut av helikopteret som lå opp ned i sjøen.

Ingen flere artikler