Connect with us

Internasjonalt

Helikopterulykke: Pilotene fulgte ikke med på instrumentene

Publisert

| Dato:

Pilotene ombord på et Super Puma helikopter tilhørende selskapet CHC fulgte ikke med på viktige instrumenter da ulykken ble et faktum 23. august 2013 i Nordsjøen. Det konkluderer en havarirapport som er gjort offentlig denne uken.

Helikopteret hadde med seg 16 passasjerer og et mannskap på to da det var på vei fra en oljeplattform i Nordsjøen til Sumburgh flyplass ved Shettlandsøyene.

Rundt 1,7 nautiske mil fra Shetlandsøyene gikk det meste galt for mannskapet, andrepiloten som skulle sørge for å følge med på farten til helikopteret fulgte ikke med og oppdaget ikke at farten gikk ned samtidig som de mistet høyde.

Det var først da helikopteret var få meter over havoverflaten at begge pilotene ble klar over at de hadde mistet mye av farten framover og høyden. Da var det alt for sent og helikopteret styrtet ned i havet. Da helikopteret traff vannet tok det kun få sekunder før hele cockpiten og kabinen ble fylt opp og hele flykroppen snurret rundt og ble liggende opp ned.

I følge den britiske havarikommisjonen Air Accidents Investigation Branch (AAIB) skal pilotene ha blitt for opptatt med å se ut, for å finne visuelle referansepunkter, som kunne assistere dem i å lande på riktig sted.

Havarikommisjonen sier at det ble utløst en advarsel i cockpit om at høyden var under 90 meter fra havoverflaten men dette skal ikke ha vært nok til at de to pilotene responderte raskt nok.

Fire av passasjerene omkom og druknet i ulykken mens tolv andre samt de to pilotene overlevde. Helikopteret sank ikke som følger av de oppblåsbare putene som holdt det flytende. To av de som omkom klarte ikke å komme seg ut av helikopteret som lå opp ned i sjøen.

Advertisement

Internasjonalt

Forbud mot bærbare datamaskiner i innsjekket bagasje kan bli innført fra nyttår

Publisert

| Dato:

Illustrasjon

Før sommeren i år ble det innført forbud mot å ta med seg bærbare datamaskiner ombord i kabinen på passasjerfly som skulle inn og ut av en rekke land. Nå er det på trappene ett nytt forbud mot å ha med seg datamaskinene i innsjekket bagasje.

Forbudet som gjorde at laptoper måtte legges i bagasjen som ble sjekket inn, ble raskt fjernet etter at det ble innført internasjonale regler for hvordan sikkerhetskontrollen skal utføres. Nye regler skulle sørge for at eksplosiver i laptoper, som kunne styres med fjernkontroll, bedre skulle kunne bli avdekket under røntgenmaskinene på flyplassene.

Problemet med at alle laptoper måtte legges i innsjekket bagasje er at lithiumbatteriene fort kunne overopphetet og det igjen kunne føre til brann.  Nå skal  International Civil Aviation Organisation (ICAO) behandle et forslag om innføring av forbud mot laptoper i bagasje som sjekkes inn. Det er på et møte i slutten av oktober at det kan komme et slikt forbud som vil gjelde allerede fra nyttår av.

En lang rekke tilfeller av at batterier i mobiler og laptoper har tatt fyr ombord i fly, det tvinger nå frem et forbud heter det i følge Reuters.

ICAO viser til at dagens brannslukker i bagasjerommene på en lang rekke flytyper ikke er gode nok til å kunne slukke en brann som følger av at et batteri av denne typen tar fyr. Det kan får katastrofale følger for flyet og passasjerer og ansatte heter det.

Les mer

Mest lest