Lufthansa skal ikke bare fly Airbus A350 med Trent XWB-motorer, denne uken har fraktselskapet Lufthansa Cargo også testet om det er plass til en slik motor i en Boeing 777.

Hensikten har vært å kunne teste at en slik motor kan fraktes med ett av Boeing 777 fraktflyene til Lufthansa Cargo. Pakket på paller måler selve motoren 7 meter i lengde og veier 18 tonn med pallen den står på. Bare motoren veier 7 tonn.

Selve Luftinntaket er på tre meter i spenn, noe som i utgangspunktet gjør at det kun er Antonov 124, Airbus Beluga og Boeing C-17 som kan transportere motoren. Men Rolls-Royce som har produsert motoren, har nå utviklet en ny type pall som motoren står på og som gjør at hele frakten kan deles opp i to enheter.

Deler av motoren kan demonteres for å få to deler, dermed får alt plass inne i en en Boeing 777F.

Lufthansa Cargo opererer i dag fem Boeing 777F og selskapet har fått i oppgave fra moderselskapet å vise at motoren kan fraktes med ett av flyene dersom det blir behov for det i forhold til at en motor må byttes på et av flyene ute på flyplasser som ikke er hjemmebasen.

 

Ingen flere artikler