Connect with us

Internasjonalt

Hevder ACARS viser at det var røyk ombord i Egyptair-flyet

Publisert

| Dato:

Kilder innen etterforskningen rundt flystyrten til et Airbus A320-fly fra Egyptair denne uken, hevder at ACARS-dataene viser at det var røykutvikling ombord i flyet rett før det styrtet.

Det er nettstedet Aviation Herald som skal ha fått dette bekreftet fra kilder nær etterforskningen. ACRAS er data som sendes fra flyets datamaskin og tilbake til flyselskapets operasjonssentral samt at informasjonen også sendes til flyprodusenten Airbus i Toulouse.

00:26Z 3044 ANTI ICE R WINDOW

00:26Z 561200 R SLIDING WINDOW SENSOR

00:26Z 2600 SMOKE LAVATORY SMOKE

00:27Z 2600 AVIONICS SMOKE

00:28Z 561100 R FIXED WINDOW SENSOR

00:29Z 2200 AUTO FLT FCU 2 FAULT

00:29Z 2700 F/CTL SEC 3 FAULT

Flyets datamaskin skal ha sendt ut meldinger med at en feil ha oppstått rundt varmeelementer som omgir cockpitvinduet på høyre side, deretter sendes kun få sekunder senere melding om at sensoren som viser om cockpitvinduet er lukket eller ikke feiler.

Ett minutt senere sendes melding ut om at det er røykutvikling på et av flyets toaletter ombord. Sensoren sitter i i taket inne på toalettet og oppdager om det kommer røyk mellom to sensorer.

Kort tid etter kommer melding om at det er oppdaget røyk i det tekniske rommet under cockpitgulvet. Videre kommer meldingene om at det er en feil med cockpitvinduet på den venstre siden av cockpiten. Ett minutt senere kommer meldingen om at Autopilot-systemet har feilet med den ene av to systemer, med andre ord at backup-systemet har tatt over.

Samtidig kommer melding om at det er en feil med ett av systemene som kontrollerer flaps på vingene.

Cockpit-vinduene blåst ut fra innsiden

Mye tyder på dersom ACARS-meldingene er reelle at cockpitvinduene har blitt blåst ut fra innsiden, noe som tyder på en eksplosjonsartet hendelse inne i selve flyet.

Et fly som Airbus A320 har de aller fleste sensorene montert i fremre del av flyet, noe som vil gi indikasjoner på en hendelse rundt cockpiten, men som vel kan være lengre bak i flyets kabin, eller i bagasjerommene under flyet.

Røykutvikling i flyet kan komme av at det er blitt hull i skroget og at tåke i skyform kommer inn i flyets kabin. I følge en ekspert på havari innen luftfart BBC har intervjuet tyder ACARS-meldingene på at det er noe som har skjedd med flyet som har ført til trolig hull i skroget. Eksperten er ikke sikker på om dette er en bombe eller eksplosiver, det kan like gjerne være av teknisk art med deler av flyet som har løsnet og igjen sørget for hul i skroget.

Skule det ha oppstått en brann ombord ville mannskapet som regel ha nok tid til å melde i fra til flygelederen at det var en brann ombord. Passasjerfly har i dag en rekke sensorer som forteller om det oppstår brann i bagasjerom, på toaletter eller i kabinen.

 

Advertisement

Internasjonalt

Truer med å selge Antonov 124 på auksjon

Publisert

| Dato:

Foto: Wikipedia

Ukrainske myndigheter behandler nå et krav fra selskapet Antonov Design Bureau om å selge en Antonov 124 som tilhører Libyan Air Cargo. Flyet har siden 2010 stått parkert på en flystripe ved Kiev og har fått omfattende service og vedlikehold.

Krigen i Libya har satt en stopper for at selskapet som opererer flyet har hentet dette tilbake. Selskapet skal i tillegg også ha ett slikt fly stående parkert i Tyskland.

Flyprodusenten Antonov har ikke fått oppgjør for vedlikehold og lagring av flyet til tross for gjentatte oppfordringer til operatøren.

Nå har selskapet fått med seg statlige krefter i Ukraina som truer med å auksjonere bort flyet, og selge dette for å dekke utgiftene til Antonov, dersom gjelden ikke blir betalt omgående.

Dette melder i dag  Inshe.TV. 

 

Les mer

Mest lest