Torsdag 1. september åpner den nye taxfree-butikken på ankomst ved Oslo Lufthavn. Butikken skal by på store handleopplevelser med mer enn dobbelt så mye plass, 700 nye produkter og en rekke norske kvalitetsvarer.

Reisende til Oslo Lufthavn får en helt ny og mye større handleopplevelse når Travel Retail Norway (TRN) åpner sin nye taxfree for ankommende reisende. Det skjer klokken 05.40 torsdag morgen når morgenens første fly lander fra Reykjavik.

Den nye butikken blir på 4000 kvadratmeter som er mer enn dobbelt så stor som i dag. Størrelsen gir bedre plass for kundene, mindre køer og plass til et bredere vareutvalg. Den nye butikken bygges i forbindelse med utvidelsen av nye Oslo Lufthavn.

– Dette blir en unik handleopplevelse i lysere, hyggeligere og luftigere omgivelser. Jeg håper kundene våre kan gå rundt med lave skuldre. Størrelsen betyr også at vi kan utvide vareutvalget vårt betraktelig, med 700 nye produkter i alle de typiske taxfree-kategoriene, sier administrerende direktør i TRN, Håkon Fjeld-Hansen.

Den nye taxfree-butikken er utformet slik at den fremstår som ny og moderne samtidig som at helhetsinntrykket er i tråd med resten av flyplassen. Brede «handlegater» gjør det lettere og mer oversiktlig å navigere mellom de ulike varegruppene.

– Dette blir taxfree som man aldri har opplevd før i Europa. Nå har vi et bredt utvalg av varer og ansatte med ekspertise på det de jobber med. Dette blir en butikk som gjør at du ikke har lyst til å komme deg raskest mulig avgårde. Jeg garanterer store handleopplevelser, sier Fjeld-Hansen.

I tillegg vil TRN satse på flere lokale og økologiske produkter, samtidig som de vil tilby et vesentlig bedre vinutvalg. Utvalget av kosmetikk for kvinner blir også mye større i den nye taxfree-butikken. Kassasystemet blir nytt, med 43 kasser mot dagens 28.

Dette blir nytt i den nye taxfreebutikken på Oslo Lufthavn:

 

  • Egen «herreavdeling» med dufter for menn
  • Betydelig større kosmetikkutvalg for kvinner
  • Vesentlig bedre vinutvalg, med 200 flere viner
  • Flere lokale og økologiske produkter
  • Eget område for mikrobryggerier
  • Nytt kassasytem med 43 kasser mot dagens 28
  • Flere norske varemerker

 

Bidrar til godt flyplasstilbud i Norge
Taxfree-salget til TRN utgjør en stor og viktig del av finansieringen av Norges flyplasser, som drives av Avinor. I dag omsetter TRN for fem milliarder kroner i året, og med utvidelsen regner de med en salgsvekst på mellom tre til syv prosent.

– Den nye ankomstbutikken er en stor og ambisiøs satsing fra TRN og det nye tilbudet er en viktig del av den kommersielle utviklingen av nye Oslo Lufthavn. Samtidig har vi ved utforming av butikken vært bevisst på at ikke alle ønsker å handle. Brede gjennomgangsårer gjør det enkelt å passere utenom handlesonene, for de som ønsker det, sier konserndirektør kommunikasjon og marked i Avinor, Egil Thompson.

I alt skal TRN investere mellom 250 og 300 millioner kroner i taxfree-utsalgene på Oslo Lufthavn i forbindelse med utvidelsen av flyplassen. Den nye taxfreebutikken på avgang står klar i april neste år, når nye Oslo Lufthavn åpner for trafikk.