Det indiske luftforsvaret skal få 36 nye Rafale-jagerfly levert av Dassault. Dette er Indias største kontrakt noen gang på kjøp av militære fly.

India har en av de høyeste ulykkesstatistikkene når det gjelder militære fly verden over. På 1990-tallet hadde landet 25 ulykker per 100.000 flytimer. Det er fem ganger høyere enn det NATO regner som gjennomsnitt.

Rafale i aksjon (Foto: EADS)

Rafale i aksjon (Foto: EADS)

Årsaken ligger i landets flåte med eldre jagerfly. Flyene av typen MiG-21 og SU-30MKI ble kjøpt inn mellom 1960 og 1985, og de fleste flyr fortsatt i dag. I følge India Today er rundt 25 prosent av flyflåten til luftforsvaret i India på bakken på grunn av mangel på reservedeler og tekniske feil.

Hele 55 prosent av landets flåte med SU30MKI-fly står på bakken nå uten mulighet for å bli reparert.  Men den nye flytypen vil bli landets syvende flytype innen forsvaret.

KJØPER BARE 30 AV 126 FLY

I India er det jubel over at forsvarsministeren har valgt å inngå avtale om kjøp av nye jagerfly, men samtidig er det stor overraskelse over at ministeren kun har valgt å kjøpe 36 fly, når godkjennelse fra indiske myndigheter var kjøp av 126 fly.

Hvordan forsvarsdepartementet skal løse innkjøpene av de resterende 90 flyene er det ingen som så langt har gitt noe svar på

Franske Dassault har garantert at 75 % av flyflåten med Rafale-jagere vil være flygedyktige til enhver tid.

NY DIVISJON TIL NYE FLY

India vil etablere en helt ny divisjon innen luftforsvaret som skal operere de nye franske flyene. Dermed øker landet sine militære divisjoner innen luftforsvaret til 35.

Divisjonen skal være stor nok til å operere 126 fly så spenningen er stor for produsentene Lokheed Martin og SAAB som håper de vil bli valgt til de resterende 90 flyene. Sterke krefter i India vil ha det til at forsvaret må kjøpe Teja, som er et indisk produsert jagerfly.