Den største pilotforeningen i Irland, IALPA, har gitt Norwegian et tilbud om å trekke sitt protestbrev mot at selskapet får godkjent DOT-lisens i USA.

Etter et møte mellom Evan Cullen som er lede for Irish Airline Pilots’ Association og direktør for Norwegian Air International, Tore Jenssen ble det klart at fagforeningen er klare til å trekke sitt brev, dersom Norwegian velger å etterkomme enkelte krav.

Møte fant sted i mars i år men IALPA hevder at de ikke har fått noen tilbakemelding fra ledelsen i selskapet. Cullen skriver at Norwegian kun har etablert seg i Irland for å kunne utnytte muligheten for å gjennom EU leie inn billig arbeidskraft som ikke er fagorganisert.  I følge avisen Irish Times har både IALPA og deres moderforening ECA, European Cockpit Association innlevert formelle protester til US department of Transportation mot at Norwegian får sin etterlengtede DOT-lisens.

Irish Times som har publisert et åpent brev fra Cullen skriver at IALPA har krevd at Norwegian Air International kun benytter europeisk eller amerikansk mannskap på sine transatlantiske flyvninger fra Irland. IALPA har krevd at Norwegian ikke benytter asiatisk mannskap på ruter til USA.

Tore Jenssen i NAI tilbakeviser brevet fra Cullen og skriver i et nytt brev gjennom avisa at selskapet benytter mannskap som er ansatt under de lover og regler som gjelder i landet der de har base. Jenssen sier Cullens påstander er tatt helt ut av lufta som usanne og at NAI har 80 personer ansatt ved sitt kontor i Irland og en rekke fly på irsk flyregister. Samt at NAI akter å starte opp ruter fra Cork til USA så raskt DOT-lisensen er på plass. Direktøren skriver at det ikke er noen fordeler for Norwegian å flagge seg ut til Irland fra andre steder.

 

Ingen flere artikler