Connect with us

Hendelser

Japansk flyselskap får refs for stående passasjer

Publisert

| Dato:

Det japanske flyselskapet All Nippon Airways (ANA) har fått en refs og advarsel av det japanske samferdselsdepartementet, etter at en passasjer måtte stå ombord i et av selskapets fly på vei ut mot rullebanen.

Det hele startet med at en far og en sønn skulle reise med ANA rute 256 som skulle fly fra Fukuoka til Haneda, før de gikk ombord tok sønnen å lastet ned boardingkortet til faren, på sin egen mobiltelefon ved en feiltagelse.

Ved utgangen til flyet gikk det fint for faren å gå ombord, men sønnen fikk en feilmelding av det elektroniske systemet som leser boardingkortene. Til tross for feilmeldingen ble sønnen sammen med faren sendt videre inn på flyet av bakkemannskapet ved utgangen.

Det skulle vise seg at flyselskapet hadde sluppet ombord en passasjer som sto på venteliste, som hadde tatt sønnens sete, ettersom sønnen ikke hadde sjekket inn med sitt boardingkort. Det var først da flyet var på vei ut mot rullebanen, at en av de kabinansatte oppdaget at sønnen sto i den ene midtgangen å holdt seg fast i en vegg ved siden av farens seterad.

Det var ikke ledig sete til sønnen ombord i Boeing 777-flyet, ettersom han ikke hadde sjekket inn med boardingkortet.

Etter mye frem og tilbake måtte flyet til slutt vende om og gå tilbake til terminalen. Der måtte både sønnen og faren forlate flyet, før det reiste videre etter en forsinkelse på en time.

Japanske myndigheter har satt i gang en etterforskning av saken og sier det er alvorlig at en person får gå ombord uten å vise frem gyldig boardingkort. I tillegg ønsker det japanske luftfartstilsynet svar på hvordan sønnen kunne bli stående i en midtgang helt frem til rullebanen, uten at noen tok affære, melder Japan Today.

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest