Connect with us

Internasjonalt

Kingfisher ATR-fly ruster vekk i India

Publisert

| Dato:

Det indiske flyselskapet Kingfisher Airliners er for lengst borte etter konkursen i 2012, men selskapets flyflåte står spredt rundt i India. På en flystripe sør i India står syv av selskapets ATR-fly og ruster vekk.

Disse flyene ble godt pakket inn da selskapet gikk konkurs, men en flom i området rundt Chennai i desember 2015 sørget for at flyene fikk vann inn i kabinen, cockpitene, motorene og bagasjerommene. Etter at vannet sank og flyene igjen sto på tørt land har ingen tatt seg bryderiet med å sørge for at flyene ble tørket og tømt for fuktighet.

De syv ATR 72-200 -flyene var en del av flåten til det som en gang var Indias største flyselskap og det mest populære å reise med.

Flyene som ble lagret her var indiske myndigheters sikkerhet i form av å få noe igjen for de tapte inntektene ved flyplasser landet rundt. Kingfisher betalte ikke sine regninger de siste månedene før selskapet gikk under. Planene var å selge ATR-flyene for å få dekket endel av ubetalte regninger.

Det brukte myndighetene i India for lang tid på å få i orden. I følge en rekke lokale medier er flyene nå i ferd med å ruste vekk der de står og vannskadene er store etter flommen.

Kingfisher ble slått konkurs i 2012 etter fem år med blodrøde tall og en kasse som mer eller mindre var helt tom disse årene. Totalt hadde selskapet rundt 40 fly i flåten, med Airbus A330-200 som det største og ATR 42 og 72 som de minste.

I India har det haglet med kritikk mot bankene som i utgangspunktet ga gründer av selskapet, Vijay Mallya, lån til å starte opp flyselskapet i 2004. Allerede fra starten var selskapet i økonomiske problemer, noe som aldri skulle vise seg å være på bedringens vei.

I 2011 ba bankene flyselskapet om at alle lånene ble innfridd og tilbakebetalt, det ble starten på slutten for det indiske selskapet.

 

 

Internasjonalt

Forbud mot bærbare datamaskiner i innsjekket bagasje kan bli innført fra nyttår

Publisert

| Dato:

Illustrasjon

Før sommeren i år ble det innført forbud mot å ta med seg bærbare datamaskiner ombord i kabinen på passasjerfly som skulle inn og ut av en rekke land. Nå er det på trappene ett nytt forbud mot å ha med seg datamaskinene i innsjekket bagasje.

Forbudet som gjorde at laptoper måtte legges i bagasjen som ble sjekket inn, ble raskt fjernet etter at det ble innført internasjonale regler for hvordan sikkerhetskontrollen skal utføres. Nye regler skulle sørge for at eksplosiver i laptoper, som kunne styres med fjernkontroll, bedre skulle kunne bli avdekket under røntgenmaskinene på flyplassene.

Problemet med at alle laptoper måtte legges i innsjekket bagasje er at lithiumbatteriene fort kunne overopphetet og det igjen kunne føre til brann.  Nå skal  International Civil Aviation Organisation (ICAO) behandle et forslag om innføring av forbud mot laptoper i bagasje som sjekkes inn. Det er på et møte i slutten av oktober at det kan komme et slikt forbud som vil gjelde allerede fra nyttår av.

En lang rekke tilfeller av at batterier i mobiler og laptoper har tatt fyr ombord i fly, det tvinger nå frem et forbud heter det i følge Reuters.

ICAO viser til at dagens brannslukker i bagasjerommene på en lang rekke flytyper ikke er gode nok til å kunne slukke en brann som følger av at et batteri av denne typen tar fyr. Det kan får katastrofale følger for flyet og passasjerer og ansatte heter det.

Les mer

Mest lest