Det indiske flyselskapet Kingfisher Airliners er for lengst borte etter konkursen i 2012, men selskapets flyflåte står spredt rundt i India. På en flystripe sør i India står syv av selskapets ATR-fly og ruster vekk.

Disse flyene ble godt pakket inn da selskapet gikk konkurs, men en flom i området rundt Chennai i desember 2015 sørget for at flyene fikk vann inn i kabinen, cockpitene, motorene og bagasjerommene. Etter at vannet sank og flyene igjen sto på tørt land har ingen tatt seg bryderiet med å sørge for at flyene ble tørket og tømt for fuktighet.

De syv ATR 72-200 -flyene var en del av flåten til det som en gang var Indias største flyselskap og det mest populære å reise med.

Flyene som ble lagret her var indiske myndigheters sikkerhet i form av å få noe igjen for de tapte inntektene ved flyplasser landet rundt. Kingfisher betalte ikke sine regninger de siste månedene før selskapet gikk under. Planene var å selge ATR-flyene for å få dekket endel av ubetalte regninger.

Det brukte myndighetene i India for lang tid på å få i orden. I følge en rekke lokale medier er flyene nå i ferd med å ruste vekk der de står og vannskadene er store etter flommen.

Kingfisher ble slått konkurs i 2012 etter fem år med blodrøde tall og en kasse som mer eller mindre var helt tom disse årene. Totalt hadde selskapet rundt 40 fly i flåten, med Airbus A330-200 som det største og ATR 42 og 72 som de minste.

I India har det haglet med kritikk mot bankene som i utgangspunktet ga gründer av selskapet, Vijay Mallya, lån til å starte opp flyselskapet i 2004. Allerede fra starten var selskapet i økonomiske problemer, noe som aldri skulle vise seg å være på bedringens vei.

I 2011 ba bankene flyselskapet om at alle lånene ble innfridd og tilbakebetalt, det ble starten på slutten for det indiske selskapet.

 

 

Ingen flere artikler