Connect with us

Norge

Laserstråler mot piloter i cockpit skader ikke synet

Publisert

| Dato:

Det er ingen bevis for at laserpekere som rettes mot cockpiten til et fly, skal kunne skade synet til pilotene. Men dersom laserstrålen rettes mot cockpiten i et kritisk øyeblikk, kan blendingen fra laserstrålen og den påfølgende distraksjonen bli katastrofal for alle ombord på flyet.

Dette ifølge en lederartikkel som ble publisert på nett i British Journal of Ophtalmology i slutten av april 2016.

Voldsom utvikling

Forfatterne innleder med å forklare at det for åtte år siden ble publisert en artikkel i British Journal of Ophtalmology som konkluderte med at laserpekere, laserpenner og nøkkelringer med laser, ikke utgjør noen fare for øyehelsen dersom de blir brukt riktig. Inntil nylig hadde man ikke funnet uopprettelige øyeskader forårsaket av slike laserstråler. Dette er dessverre ikke riktig lenger, fordi laserpekere har utviklet seg voldsomt i løpet av de siste åtte årene.

Det har bare oppstått ett tilfelle av det som angivelig er netthinneskade hos en pilot, forårsaket av at en laserpeker ble rettet mot flyet. Dette tilfellet er svært tvilsomt på grunn av avstanden fra laserpekeren til cockpiten, en avstand som ville redusert energien innen den møtte øyet.

Laserpekere i dag er mye kraftigere enn de var tidligere, men ifølge forfatterne kan de kun forårsake øyeskader over korte distanser (begrenset til noen meter).

Kjøper sterkere laserpekere på nett

På nett kan man få kjøpt enda sterkere laserpekere – billige laserpekere som sender ut energi tilsvarende 1000mW, mens enheter på opp til 6000 mW er tilgjengelig for kommersielt bruk, skriver forfatterne videre. Laserpekere med så stor styrke kan forårsake uopprettelige øyeskader hvis de rettes direkte mot øyet selv på mange meters avstand. I England regner man med at omtrent 150 barn har mistet sitt sentralsyn på grunn av slik bruk. Medisinsk bruk av laser på netthinnen har typisk en styrke på 70-120 mW range.

Når laserpekere rettes mot fly eller helikoptre, er det flere barrierer. Først er avstanden flere hundre til flere tusen meter, og i tillegg skal laserstrålene passere gjennom atmosfæren og cockpiten eller frontruta. Men et brått, skarpt lys inn i cockpiten kan føre til at piloten blir blendet, det vil ofte gi et etterbilde og piloten vil nesten helt sikkert bli distrahert. Dersom en slik distraksjon oppstår på et kritisk tidspunkt, som under landing, kan resultatet bli katastrofalt. Tilfeller der personer har brukt laserpekere på en slik måte mot fly, har resultert i flere tiltaler og i noen tilfeller til fengselsstraff, ifølge forfatterne.

Avslutningsvis skriver forfatterne at EU-kommisjonen har gitt EUs standardiseringsorganer mandat til å produsere en standard spesifikt for laserprodukter til forbrukere. Dette føre til at håndhevende myndigheter fjerner utrygge produkter fra markedet. Overholdelse av dette av produsentene vil forbli et problem. Det vil også direkte import av laserpekere – fordi mange kjøper laserprodukter på internett.

Av: Merethe Kvam, journalist. Godkjent av medisinsk redaktør.

Advertisement

Norge

Widerøe med nye ruter fra Oslo til Rørvik og Namsos

Publisert

| Dato:

Hans O. Nyborg

Widerøe lanserer ruter fra Oslo til både Rørvik og til Namos. I følge Namdalsavisa skal rutene startes opp 4. desember i år.

Næringslivet og private har hatt en stor rolle i å få flyselskapet på banen, og nå kaller politikere det for en historisk dag med direkteruter til disse to destinasjonene.

Det var mandag formiddag at selskapet annonserte de nye rutene som skal flys mandag, onsdag,fredag og lørdag, på formiddagen.

NAMSOS

Ny direkterute Oslo-Namsos/Rørvik mandag, onsdag, fredag og søndag/lørdag. Ny forbedret tidtabell Trondheim – Namsos.

RØRVIK

Ny direkterute Oslo-Namsos/Rørvik mandag, onsdag, fredag og søndag/lørdag. Ny forbedret tidtabell Trondheim – Rørvik. Nytt nattstopp i Rørvik mandag-lørdag.

 

Les mer

Mest lest