Connect with us

Hendelser

Lastet fly feil – mistet kontrollen og havarerte

Publisert

| Dato:

Piloten på et de Havilland Canada DHC-3T Turbine Otter får krass kritikk i en ny rapport fra den amerikanske havarikommisjonen NTSB etter et havari som krevde tre menneskeliv i Alaska i 2015.

Piloten skal ikke ha tatt høyde for riktig vekt og vektbalanse da flyet ble lastet opp med bagasje og frakt. Det var 10 personer ombord da flyet tok av fra Iliamna-East Wind Lake Seaplane Base med kurs for Swikshak River.

Det var dårlig sikt og mørkt da piloten tok med seg passasjerene og all bagasjen og tok av. Like etter avgang fra innsjøen begynte flyet å krenge over mot den ene siden. Piloten klarte å rette flyet noe opp og fikk økt høyden noe, men kort tid etter krenget flyet på nytt og havarerte i et skogsområde ved innsjøen.

Tre av passasjerene ombord omkom mens resten av de ti fikk skader og måtte behandles av helsepersonell.

Piloten får skarp kritikk for ikke å ha tatt vektbalansen og den totale vekten i fullt alvor. NTSB beregninger viser at flyets totale vekt overgikk det flyet er bygget for.

DHC-3 flyet var bygget i 1954 og hadde lagt bak seg 15436 flytimer da det havarerte.

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest