Piloten på et de Havilland Canada DHC-3T Turbine Otter får krass kritikk i en ny rapport fra den amerikanske havarikommisjonen NTSB etter et havari som krevde tre menneskeliv i Alaska i 2015.

Piloten skal ikke ha tatt høyde for riktig vekt og vektbalanse da flyet ble lastet opp med bagasje og frakt. Det var 10 personer ombord da flyet tok av fra Iliamna-East Wind Lake Seaplane Base med kurs for Swikshak River.

Det var dårlig sikt og mørkt da piloten tok med seg passasjerene og all bagasjen og tok av. Like etter avgang fra innsjøen begynte flyet å krenge over mot den ene siden. Piloten klarte å rette flyet noe opp og fikk økt høyden noe, men kort tid etter krenget flyet på nytt og havarerte i et skogsområde ved innsjøen.

Tre av passasjerene ombord omkom mens resten av de ti fikk skader og måtte behandles av helsepersonell.

Piloten får skarp kritikk for ikke å ha tatt vektbalansen og den totale vekten i fullt alvor. NTSB beregninger viser at flyets totale vekt overgikk det flyet er bygget for.

DHC-3 flyet var bygget i 1954 og hadde lagt bak seg 15436 flytimer da det havarerte.