Lufthansa feirer i år at det er 50 år siden selskapet startet opp sine ruter til Norge etter krigen. Hangar.no setter fokus på litt av selskapets historikk mellom Tyskland og Norge, selv om vi velger å strekke historien tilbake før krigen også.

1968: I 1968 ble selskapet det første noensinne til å fly til Norge med den da helt nye Boeing 737. Lørdag 18. mai 1968 landet Boeing 737-130, D-ABEB, levert til flyselskapet 27. desember 1967, på Fornebu ved Oslo.

Boeing 737-flyet var produksjonsnummer 19014, og linjenummer 3. Per 18. mai hadde selskapet allerede rukket og motta fem nye fly, og denne lørdagen var det premiere for å fly med 737 til Norge og Oslo.

Riktig nok skal det nevnes at turen med flyet var en demonstrasjonstur, for å vide fremmøtt presse og de heldige passasjeren på denne flyavgangen, hvordan den nye flytypen var å fly.

Flytypen Lufthansa benyttet til Fornebu på denne tiden. Foto: Lufthansa

Flytypen Lufthansa benyttet til Fornebu på denne tiden. Foto: Lufthansa

Lufthansa fløy til Oslo med sine Vickers Viscount på denne tiden, men ville i løpet av 1968 bytte ut flytypen med de nye Boeing 737. 

Lokale medier som Budstikka i Bærum kunne melde at passasjerene var svært fornøyde med den nye flytypen som støyet mindre enn de vanlige propellflyene, og med seks seter på hver rad var det god plass til de reisende.  Boeing 737-100 hadde 84 passasjerseter, og selskapet skrøt av flytypen kunne komme seg raskt opp i 30.000 fots høyde svært raskt, hvor det var en behagelig høyde å fly på sin reise.

Braathens SAFE hadde på dette tidspunktet også valgt å bestille Boeing 737, men da av typen Boeing 737-200 som kunne ta 111 passasjerer. Flere representanter fra Braathens var denne aktuelle dagen til stedet for å få en liten titt på dette første flyet av denne typen på Fornebu.

Braathens fikk sin første Boeing 737-200 levert i januar 1969. Da flyet ankom Fornebu 7. januar 1969 hadde flyet, LN-SUS, 111 seter.

Stort foto: Via Hangar.no