Connect with us

Flyhistorikk

Lufthansa 50 år i Norge: Første Boeing 737 på Fornebu

Publisert

| Dato:

Lufthansa feirer i år at det er 50 år siden selskapet startet opp sine ruter til Norge etter krigen. Hangar.no setter fokus på litt av selskapets historikk mellom Tyskland og Norge, selv om vi velger å strekke historien tilbake før krigen også.

1968: I 1968 ble selskapet det første noensinne til å fly til Norge med den da helt nye Boeing 737. Lørdag 18. mai 1968 landet Boeing 737-130, D-ABEB, levert til flyselskapet 27. desember 1967, på Fornebu ved Oslo.

Boeing 737-flyet var produksjonsnummer 19014, og linjenummer 3. Per 18. mai hadde selskapet allerede rukket og motta fem nye fly, og denne lørdagen var det premiere for å fly med 737 til Norge og Oslo.

Riktig nok skal det nevnes at turen med flyet var en demonstrasjonstur, for å vide fremmøtt presse og de heldige passasjeren på denne flyavgangen, hvordan den nye flytypen var å fly.

Flytypen Lufthansa benyttet til Fornebu på denne tiden. Foto: Lufthansa

Flytypen Lufthansa benyttet til Fornebu på denne tiden. Foto: Lufthansa

Lufthansa fløy til Oslo med sine Vickers Viscount på denne tiden, men ville i løpet av 1968 bytte ut flytypen med de nye Boeing 737. 

Lokale medier som Budstikka i Bærum kunne melde at passasjerene var svært fornøyde med den nye flytypen som støyet mindre enn de vanlige propellflyene, og med seks seter på hver rad var det god plass til de reisende.  Boeing 737-100 hadde 84 passasjerseter, og selskapet skrøt av flytypen kunne komme seg raskt opp i 30.000 fots høyde svært raskt, hvor det var en behagelig høyde å fly på sin reise.

Braathens SAFE hadde på dette tidspunktet også valgt å bestille Boeing 737, men da av typen Boeing 737-200 som kunne ta 111 passasjerer. Flere representanter fra Braathens var denne aktuelle dagen til stedet for å få en liten titt på dette første flyet av denne typen på Fornebu.

Braathens fikk sin første Boeing 737-200 levert i januar 1969. Da flyet ankom Fornebu 7. januar 1969 hadde flyet, LN-SUS, 111 seter.

Stort foto: Via Hangar.no

Advertisement

Flyhistorikk

1960: Flyprodusenten Douglas ville produsere 747-look-alike

Publisert

| Dato:

Douglas

På 1960-tallet ønsket flyprodusenten Douglas Aircraft Company, som sto bak DC-10 og DC-9-flyene, å bygge et fraktfly som fort kan minne om Boeings 747.

Det er ikke mange detaljene som er kjent rundt modellen som på bildet viser at det skulle være et fly med fire motorer, og en topp som minner mye om jumboen.  Da Douglas presenterte sine planer for flere flyselskap den gang ble det promotert at flyet skulle veie rundt 500 tonn, kunne frakte 175 tonn gods og skulle kunne fly 7000 kilometer på fule tanker og med fullt lasterom.

Flyet skulle ha en egen innredning for å kunne frakte biler som ble stablet på skrått, som også modellen på bildet viser.

Fra presentasjonen på 1960-tallet leser vi at flyet er fortsatt på tegnebordet, og at dersom det blir stor nok interesse, vil det kunne bygges i 1980-årene for lansering i 1990-årene. Det var den gang planer for 25-30 år frem i tid.

Planene for fraktflyet kom kun få år etter at planene for å bygge om DC-4 fly til ATL-98 fraktfly ble lansert. Ironisk nok var det Douglas som bygget DC-4 flyene, men Aviation Traders som lanserte planene for å bygge om propellflyene til fraktfly med en særegen topp som også kunne minne mye om Boeings 747.

Douglas planer for fraktflyet ala Jumbojet ble skrinlagt i 1970.

Vet du mer om flyet til Douglas eller har informasjon om dette som kan være av interesse for våre lesere så tips oss: post@hangar.no, eller kontakt oss på Facebook. 

 

 

Les mer

Mest lest