Fredag ettermiddag ble det feiret at Lufthansa er første flyselskap med Airbus A320neo som nå trafikkerer Oslo Lufthavn.  Flyselskapet inviterte presse og gjester til en offisiell åpning for bruken av flytypen på Gardermoen.

Flyselskapet som har fire fly med den nye motortypen, har fløyet til Oslo i en ukes tid nå, men først i dag offisielt.

-Vi er svært fornøyde med å introdusere flytypen på det norske markedet. Motorene er mer stillegående og flyene bruker mindre drivstoff, det kommer også passasjerene til gode sier Gabriel Leupold som er salgsdirektør for Norden og Baltikum i Lufthansa til Hangar.no.

Forsinket inn

Flyet som skulle vises frem ankom Frankfurt en liten halvtime forsinket, men ble allikevel mottatt med vannkanoner og det tradisjonelle dåpen som brann- og redningsetaten ved Oslo Lufthavn sto for.

Lufthansa har 116 fly av den populære A320 med den nye motortypene som gjør den til NEO. I første omgang er det Pratt & Whitney PW1100G som blir montert på de første flyene, men senere kommer også motorvalget CFM Leap-1A som skal monteres på halvparten av de nye flyene.

Norge og Italia

Det er Oslo Lufthavn Gardermoen og Lenate i Italia som er de første flyplassene utenfor Tyskland som blir operert med de nye NEO-flyene. Det siste halvåret har flyselskapet operert flyene kun på innenlandsruter, men fra i august ble de også satt inn på lengre europeiske ruter. Nå står også Paris for tur og deretter flere andre byer etterhvert som flere fly leveres.

-Vi mottar fem fly av denne nye NEO-typen i år, men far neste år kommer de i tur og orden. Det siste flyet av disse 116 er beregnet å komme i 2025, forteller Leupold.

Et større antall av flyene skal også leveres over til datterselskapet Swiss.

Kaptein Peter Ostwald viser frem Pratt & Whitney PW1100G motoren på Airbus A320neo-flyet på Gardermoen i dag. Foto: Hans Olav Nyborg

Kaptein Peter Ostwald viser frem Pratt & Whitney PW1100G motoren på Airbus A320neo-flyet på Gardermoen i dag. Foto: Hans Olav Nyborg

Lovet 15 % drivstoff reduksjon

Flyprodusenten Airbus lovet sine kunder at Airbus A320neo ville gi en 15 % reduksjon i drivstoffforbruk, men Lufthansa har så langt klart å yte mellom 16 og 18 %. Det er selskapet svært fornøyde med.

-Vi ser tydelig at motorene gir oss en reduksjon som lovet, det henger selvsagt sammen med vingetuppene også, Sharklets, som yter det ekstra som skal til. Vi får mer kraft i motoren, som gir oss raskere klatring og samtidig yter mer for mindre drivstoff, sier Peter Ostwald som er kaptein i Lufthansa og står for dagens flyvning til Gardermoen.

Selv om motorene veier over 500 kilo per motor mer enn sine forgjengere på Airbus A320ceo, er måten motorene er bygget opp på, og at luften strømmer saktere gjennom motorens blader med på å spare drivstoff i større grad.

Pratt & Whitney trøbbel

Motortypen Pratt & Whitney PW1100G, som i utgangspunktet er det eneste nye på A320neo,  har hatt en tøff start med en rekke barnesykdommer som har ført til tøff kritikk fra både flyselskap og flyprodusentene.

Lufthansa forteller at de har hatt sine problemer med motorene, men at disse har kommet på et så tidelig stadium at det nå er nærmest historie.

Et av de største problemene med Pratt & Whitney PW1100G har vært oppstartstiden for motorene, mens andre tradisjonelle flymotorer har en oppstartstid når flyet starter opp på mellom 2 – 3 minutter har Pratt & Whitney PW1100G måtte ha helt opp mot 8-9 minutter.

Pratt & Whitney PW1100G, større enn motorene på A320ceo. Foto. Hans O. Nyborg

Pratt & Whitney PW1100G, større enn motorene på A320ceo. Foto. Hans O. Nyborg

Dette har også vist seg på de A320neo Lufthansa har fått levert. Selv om Pratt & Whitney nå mener å ha fått bukt med disse problemene og at oppstartstiden er nede i 3 til 4 minutter er det fortsatt ikke helt i mål på å få det slik Lufthansa og andre aktører ønsker det.

-Det er klart at vi kan ikke stå å ha en oppstartstid på motorer på opp mot 10 minutter når vi skal starte fra store internasjonale flyplasser. Det sier seg selv. Mange steder står flyene på taksebanen når de blir rygget ut fra terminalen, da kan ikke flyene stå å ta opp verdifull tid med å starte opp. Men nå ser vi en forbedring i de modifikasjonene som produsenten har gjort, forteller Gabriel Leupold.

To av flyene som er levert til selskapet senest har fått de nye modifikasjonene i motorene installert, mens de to første flyene selskapet mottok skal få endringene på plass før jul.

Bytter en for en

Lufthansa er i ferd med å bytte ut sine eldre Airbus A320 og A321ceo, og fortsatt flyr selskapet med flere av produksjonsflyene fra de første 100 flyene som ble produsert  i 1988 og 1989 av Airbus. Disse flyene som er over 25 år står nå for å byttes ut, en for en med nye A320neo.

Lufthansa første Airbus A321 ble levert i 1994.

Selskapet skal på ingen måte øke flyflåten men bytter ut fly når nye kommer inn. Selskapet har sol tidligere valgt å kjøpe flyene, ikke leie flyene. Dette for å kunne være fleksibel på nettopp utbytte til nyere fly som kan gjøres raskere enn ved at flyene er bundet opp i lange leiekontrakter.

Flyselskapet har nå kun syv Boeing 737 igjen i flåten som samtlige fases ut etter denne sommersesongen, med siste operasjonelle dag 29. oktober 2016.

Dagens Airbus A320neo på Oslo Lufthavn - Foto: Hans O. Nyborg

Dagens Airbus A320neo på Oslo Lufthavn – Foto: Hans O. Nyborg