Connect with us

Flyhistorikk

Lufthansa-fly som ble kapret i 1977 returnerer til Tyskland – En av kaprerne bor i Norge

Publisert

| Dato:

For 40 år siden , i oktober 1977 gjennomførte den palestinske terrorgruppen Martyr Halimeh et terrorangrep mot Lufthansas rute LH181 som fløy fra Frankfurt til Mallorca. Flyet ble kapret og tvunget til å fly til Mogadishu i Somalia. Kapringen varte i fem dager og endte med at tre av de fire som kapret flyet ble drept da antiterrorstyrken GSG9 stormet flyet.

Nå skal Boeing 737-200 flyet, kjent som «Landshut» med registrering D-ABCE bygges opp igjen til Lufthansa-flyet slik det så ut i 1977 da det ble kapret. Det er det tyske flymuseet Dornier Museum Friedrichshafen som har

Foto: Wikipedia

gjennomført en redningsaksjon for å hente flyet tilbake fra en heller sørgelig tilstand i Brasil.

Fraktet hjem i Antonov 124

Med hjelp av fraktselskapet Volga-Dnepr ble flykroppen til 737-maskinen fløyet tilbake til Tyskland ombord i et Antonov 124 fraktfly, ett av verdens største fraktfly for denne typen operasjoner.

Ett annet fly fra samme fraktselskap fløy hjem vingene samt haleroret og motorene til flyet , også dette til Tyskland.

D-ABCE ble levert som ett helt nytt Boeing 737-230QC til Lufthansa i januar 1970. Kapringen skjedde i 1977 og ti dager etter dette var flyet i trafikk igjen for flyselskapet. I 1985 ble flyet solgt til det amerikanske selskapet President Air og i 1987 gikk turen videre til TAN. Gjennom årene fra 1988 til 2002 var det en lang rekke operatører som leide flyet, hovedsakelig som fraktfly.

Boeing 737-230, Lufthansa
Foto: Boeing Lufthansa 01.1985
D113-13-305
737-200, D-ABMA Idar-Oberstein

I 2002 overtok TAF Linhas Areas i Brasil flyet og opererte dette som fraktfly kombinert med passasjerfly frem til det ble satt på bakken i 2008. Der endte historien til D-ABCE som flygende Boeing 737. På flyplassen Fortaleza har flyet stått forlatt i en klynge av andre Boeing 737-200 og 727-200 samt noen MD-80-fly. 

Arbeidet med å få flyet tilbake til Tyskland startet for 10 år siden og har tatt lang tid å planlegge. Det er den tyske visekansler Sigmar Gabriel som har sørget for å få kjøpt tilbake det rustne flyet for en prislapp på rundt 200.000 kroner om vi regner over til norske kroner.

Flyet ble møtt i Tyskland av tyske politikere og en rekke av de som var passasjerer ombord på flyet da det ble kapret. Nå skal det pusses opp, males i fargene til Lufthansa fra 1977 og deretter bli endel av historien og permanent utstilt på museet.

Kaprer bor i Norge

En av de som kapret det tyske flyet var den gang 24 år gamle Souhaila Andrawe som i 1991 søkte om permanent opphold i Norge for seg og sin familie. Hun ble dømt for flykapring og mord og sonet deler av straffen som ble tildelt i Tyskland, i norsk fengsel.

Souhaila Andrawe bor fortsatt i Norge og har vært fremme i mediene ved flere anledninger. Hun er den enste av de fire som kapret flyet som overlevde stormingen fra antiterrorpolitiet. Alle 86 passasjerer og mannskap ble reddet fra flyet av politiet.

Flyet fotografert i 2008 da det ble satt på bakken for godt – Foto: Wikipedia

Her har flyet stått lagret i nesten 10 år. Foto: Wikipedia

Advertisement

Flyhistorikk

United feirer siste 747-flyvning med egen historikkvideo

Publisert

| Dato:

United

Det amerikanske flyselskapet skal om kort tid gjennomføre sin aller siste flytur med en Boeing 747. Nå hyller selskapet flytypen og historikken i selskapet ved å publisere en nyprodusert video.

Videoen tar for seg litt av historien bak Boeing 747, og historikken med flytypen i United og Continental Airlines.

Queen of the sky – Jumboen – Super Airbusen – kjært barn har hatt mange navn, etter 47 år i tjeneste hos selskapet går det mot slutten, unn deg å se denne videoen og nyt hvert sekund.

LES OGSÅ: SISTE TUR MED 747 BLIR EN RETROTUR TIL 1970-TALLET

Les mer

Mest lest