Det tyske flyselskapet Lufthansa sliter med å få lavpriskonseptet Eurowings til å vise tegn på en fornuftig økonomi.

De ansatte i selskapet viser få tegn til å kutte kostnader og nekter å gå med på nye kontrakter fra moderselskapet.

I følge Reuters vil Eurowings ha en flåte på 89 fly innen utgangen av dette året. Mannskap på rundt 20 av disse flyene må over på nye kontrakter som vil koste selskapet mindre i lønninger. Det nekter de ansatte å gå med på.

Lufthansas plan er at Eurowings skal betjene selskapets mindre lukrative europeiske ruter, og samtidig sørge for en besparelse på rundt 40 prosent i kostnader. Så langt har denne effekten uteblitt.

På langdistanse- satsningen til lavprisarmen er det også et trist syn, men kun to fly operative har operasjonene blitt forfulgt av kanselleringer, tekniske feil og ett av flyene fikk flyforbud etter at en del av en motor ramlet av under flyvning.

I januar fraktet Eurowings rund en million passasjerer i Europa. Når flyene som flyr langdistanse kom avgårde har de fløyet med 96 prosent belegg.

Innen 2017 er over skal 19 Airbus A320 bli overført til selskapet.

Lufthansa håper at framtiden vil bli lys for selskapet som har fått en tøff start, men før det skjer gjenstår en tøff forhandling med de ansatte.

Ingen flere artikler