En sprekk i metallet på det ene turbinblad i en av de to motorene på et Boeing 737-700 fly fra Southwest, var årsaken til at bladet løsnet og flyet fikk et motorhavari.

Den amerikanske havaraikommisjonen NTSB ( National Transportation Safety Board ) har nå konkludert med at metalltretthet i bladet fra motoren var årsaken til at det løsnet.

NTSB har funnet ut at en sprekk i metallet i det ene turbinbladet målte 28 mm i lengde. Sprekken hadde sitt utspring fra der bladet er festet til rammen rundt. FAA, Southwest Airlines og NTSB skal sammen med motorprodusenten GE undersøke hva som har forårsaket sprekkdannelsen i bladet på motoren.

Motoren er av typen CFM56. Flyet skal i følge selskapet selv ha hatt en stor inspeksjon av motoren senest 21. august i år.

Det var under Southwest rute 3472 mellom New Orleans og Orlando 27. august i år at den ene motoren plutselig havarerte under flyturen. Passasjerene inne i kabinen var vitner til at store deler av flyets ene motor løsnet og falt av. I tillegg ble det skader på flykroppen, vingen og halepartiet.

Pilotene måtte mellomlande flyet i Pensecola etter at flyet mistet kabintrykket og flere advarsler fortalte pilotene at flyet hadde problemer med å holde seg i lufta.

Ingen av de 99 passasjerene eller mannskapet på syv kom til skade i hendelsen.

 

Foto: NTSB/Twitter/Havarirapport

Ingen flere artikler