Det britiske selskapet Monarch Airlines om er i dype økonomiske problemer, har overrasket alle med å varsle en kommende storordre på kjøp av nye fly.

Ikke bare kommer dette overraskende nå ettersom flyselskapet kun har tolv dager på seg til å få orden på kapital i selskapet, men fordi selskapet også går tilbake til å bli kunde hos den amerikanske flyprodusenten Boeing.

Monarch Airlines vil i løpet av få dager kunngjøre en ordre på 45 nye fly fra Boeing, en avtale på kjøp av fly som vil bli den største i selskapets historie. 

Det at informasjonen kommer noen dager før fristen til det britiske luftfartstilsynet utgår, for at selskapet må sikre seg mer kapital, overrasker de aller fleste, men kommer som følger at selskapet må forsøke å dempe rykteflommen.

I følge britiske medier skal Monarch Airlines ha sikret seg finansiering av de nye flyene fra en amerikansk bank. Flyene skal etter planen leveres fra 2018 og frem til 2021.

LES OGSÅ: MONARCH AIRLINES FÅR 12 DAGER PÅ Å SKAFFE KAPITAL

-Jobber med finansiering

Monarch Airlines jobber på spreng for å skaffe på plass kapital før 12. oktober. Selskapet risikerer å få sin lisens trukket tilbake dersom kapital nok til å gi selskapet stabilitet ikke er på plass.

Det er takket være at en rekke aksjonærer gikk inn med «nødkapital» i selskapet sist fredag, at selskapet fikk en forlenget frist, og med det godkjennelse for drift videre til 12. oktober.

Nå venter selskapet på en emisjon som som skal gi et beløp i størrelseorden flere hundre millioner amerikanske dollar.

LES OGSÅ: MONARCH AIRLINES GÅR MOT KONKURS

-Tilbake til Boeing

1980-tallet fløy selskapet 737-200

1980-tallet fløy selskapet 737-200

Selskapet velger nå å kjøpe fly fra Boeing, framfor å fortsette sitt kundeforhold med Airbus. Det er ikke fremmed for Monarch å bruke Boeing-fly, selskapet har gjennom sine snart 50 års drift operert et 40-talls Boeing 737, og var i sin tid en stor kunde for Boeings første salgsuksess, Boeing 737-200.

Enkelte Boeing 737-300 og 737-400 har også blitt operert. Gjennom 1980-talle hadde selskapet også Boeing 767 og inn til 2000-tallet har selskapet operert over 15 Boeing 757.

I dag er det Airbus-fly som dominerer flåten. Selskapet har 10 Airbus A320 og 25 Airbus A321 i flåten. 

Inntil nylig opererte selskapet også Airbus A300-600.

-Andre emisjon på få år

Boeing 757 ble satt på bakken i 2014 for å spare penger. Foto: Hangar.no

Boeing 757 ble satt på bakken i 2014 for å spare penger. Foto: Hangar.no

Emisjonen som nå skal gjennomføres er den andre som skjer etter at selskapet Greybull kjøpte selskapet i 2014. Da var selskapet insolvent og en emisjon på 125 millioner pund ble pumpet rett inn på selskapets konto.

Det skulle holde sammen med at staben ble ned-skalert og det ble et høyt fokus på innsparinger og kutt av kostnader. Ett av tiltakene var nettopp å sette de eldre flyene i flåten på bakken, og å kutte ut å fly langdistanse ruter, kun fokusere på charter i Europa, melder Telegraph i Storbritannia.

Stort foto: Hangar.no